lördag 12 mars 2011

Mormor vill ha en IPad

Mormor vill ha en IPad

Du har väl kollat in hur snygg vår börstidning Trends är i din IPad?
Försäljningen av läsplattan har formligen exploderat sedan den nya produkten lanserades för snart ett år sedan.


På nio månader (april-december) har Apple sålt 15 miljoner läsplattor, vilket ger dem en marknadsandel på hela 90 procent. Det var många som var skeptiska när den nya produkten IPad presenterades förra året. Apples aktiekurs sjönk de första dagarna och folk på "stan" frågade sig vad man skulle ha plattan till. Nu när framgången är ett faktum kan man konstatera att Apple har gjort det igen. De har lyckats skapa en helt ny produkt- kategori. När den sjukskrivne Steve Jobs på onsdagen presenterade den nya versionen av läsplattan, IPad 2, var den största över- raskningen att det var just han som stod på scenen. Han fick stående ovationer. Det är svårt att nämna något annat bolag i den här storleken som förknippas så starkt till en enskild person.


Kommer Apple det kommande året lyckas behålla sin marknadsandel med nya IPad 2. De flesta analytiker som följer bolaget tror det. IPad är överlägsen sina konkurrenter på många sätt, den är nu dessutom betydligt snabbare och tunnare. När kompisens mormor ber om att få en IPad införskaffad under resan i New York får man en känsla av hur stor målgruppen för de nya läsplattorna är. IPaden är även en viktig del i den nya infrastruktur som byggs upp av de stora IT- jättarna. För två veckor sedan skrev jag om hur de smarta apparaternas intåg förändrar den digitala världen, där du helt plötsligt kan få obegränsad frihet att komma åt allting, var du än är. En viktig del av denna utveckling är det vi skrev om i förra veckan, nämligen molnet.

Moln eller molnet är inte så fluffigt som det låter utan handlar virtuell lagring, om stora datahallar med servrar som företag och personer kan få dynamisk åtkomst till via internet. Om du exempelvis vill ha en egen mapp med filmer som du vill komma åt från olika mobila enheter kan du lägga mappen på en server hos någon som levererar molntjänster. Molnet är både flexibelt och billigt, det kan innebära kostnadsbesparingar till runt 65 procent. HP, Microsoft och Google är tre av de jättar som jobbar hårt med sina molntjänster. HP har varit det bolag som stuckit ut mest, då de gjort aggressiva förvärv av bolag som ger dem fördelar i sitt eget utbud i kampen om molntjänsterna.

Ett börsnoterat bolag som dragit iväg rejält på den här trenden är Salesforce som levererar affärssystem på webben. Här finns allt du behöver för intern och extern administration och kommunikation. Salesforce har rusat med hela 330 procent på Nasdaq-börsen det senaste två åren.

På nästa års vinst värderas bolaget till ett P/E på runt 100. Många skeptiker menar att det nu skapats en bubbla i molnet. Det finns faktiskt ett bolag noterat på NGM:s NTF-lista som har en lösning som påminner mycket om Salesforce. Bolaget heter Fortnox. Ett annat svenskt bolag som noterades på Nasdaq-börsen i somras är Qlik Tech som sysslar med affärssystem i form av mjukvarulösningar för business intelligence. Även detta bolag har haft en enastående resa på börsen sedan noteringen, aktien står idag i 25 dollar att jämföra med introduktionskursen i somras på 10 dollar.

Krönikan publicerades i Trends 110304

» Prenumerera på Trends här

» Läs fler krönikor - klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar