tisdag 10 juli 2012

Fondchatt: Hedgefonder som står emot

Fondchatt: Hedgefonder som står emot

moderator: God förmiddag! Vi välkomnar alla som tagit sig tid för vår fondchatt! Nu är Sofia Ullerstam redo vid tangentbordet.

Nettan: Vad tycker du om fonden Swedbank Robur BRICT?
Sofia Ullerstam: Helt OK. Den är lite ovanlig bland Bric-fonderna eftersom den även inkluderar Turkiet. Egentligen är jag mer förtjust i lite bredare tillväxtmarknadsfonder där förvaltaren försöker hitta de bästa möjligheterna utan att ta hänsyn till landsgränser.
Lennart: Hej Sofia! Jag har två frågor, dels om du tycker att det är försent att gå in i någon Turkietfond nu (de har ju gått bra en tid). Min andra fråga är hur du ser på företagsobligationsfonder och om du har någon eller några som du vill lyfta fram?
Sofia Ullerstam: Hej Lennart! Turkiet har gått mycket starkt, bland annat eftersom den nedpressade liran stärkts. Exporten har stigit kraftigt (påskjutsad av en svag valuta i fjol) och turkiska bolag har ökat vinsterna ordentligt. Turkiet har säkert betydligt mer att ge på sikt, men det är en osäker marknad och omvärldens riskbenägenhet betyder mycket. Företagsobligationer är bra i detta läge. Jag gillar t ex Nordea European Corporate Bond och Sparinvest HY Value Bonds SEK.
Christoffer: Hur ser ni på att investera i Afrikafonder?
Sofia Ullerstam: Jag är mycket positiv till Afrika, om man sparar på lång sikt. I år har Afrikafonderna visat på lite "decoupling" då de knappt reagerat på de negativa nyheterna i världsekonomin. Läs nästa nummer av Privata Affärer som kommer 19 juli. Där går jag igenom fondutbudet som växer betydligt nu i höst. Många fondbolag ser Afrika som den stora framtidsmarknaden.
JoeyRamone: Hej! Jag har ett par frågor om tillväxtmarknadsfonder. Dels undrar jag om man ska vänta ut en uppvärdering i Ryssland (handlas väl till p/e 6 nu) eller skall man sälja av med förlust och invänta bättre läge? Gäller EC Ryssland. Dels undrar jag vad du/ni tror om breda indexfonder i asien (utanför Japan) kommande år, hittills har de varit bra investeringar för mig - varför jag väntar mig någon rekyl:) . Gällande aktiefonder i EM, har ni några bra förslag när Kon-Tiki svajar? Mvh Joey
Sofia Ullerstam: Hej! Ryssland är lägst värderat av tillväxtmarknaderna, pga index till så stor del består av lågt värderade oljebolag, men också på att omvärlden är skeptisk till Ryssland. Det svänger alltid kraftigt. Du måste bestämma dig om du tror på ryska aktier långsiktigt eller ej. Vill du parera marknaden är det bättre att spara i ETF:er som handlas lika snabbt som aktier. Svårt att spå kommande år. Det har sällan varit så osäkert. I stället för Kon-Tiki: Danske Invest Global Emerging Markets eller First State Global Emerging Markets Leaders.
Peter: Hej Sofia! Om man till äventyrs skulle ha SEK 100.000 i madrassen och vill göra ett långsiktigt sparande under 5 - 10 år i dessa oroliga börstider. Skulle du rekommendera Hedgefonder? I så fall vilka?
Sofia Ullerstam: Om du pallar en högre risk och viss ryckighet: Brummer Lynx. Om du vill ha låg risk: Excalibur eller Brummer Multi-Strategy.
Hasse: Hej Sofia, Vad tycker du om fonden Nordea Sekura? Finns det andra korta räntefonder som ger bättre avkastning? Tack för svaret.
Sofia Ullerstam: Hej Hasse! Sekura är en av de korta räntefonder som har högst avgift, 0,5 procent. Dessa fonder är väldigt lika, så välj kort räntefond efter avgift. Spiltan Räntefond Sverige tar 0,10 procent. AMF Räntefond Kort tar 0,15 procent. Men just nu ger ett bra bankkonto i en nischbank högre avkastning.
Alex: Vilka fonder skulle du råda att man har i sitt PPM-sparande? Vad ska man tänka på då man väljer vilka fonder man ska ha i sitt PPM-sparande? Tack på förhand! MVH Alex
Sofia Ullerstam: Hej Alex! Kolla vår PPM-portfölj som publiceras i varje nummer av tidningen. Den ses som ett sparande på lång sikt och innehåller bara aktiefonder. Just nu: Franklin US Equity, Skagen Global, Skagen Kon-Tiki, Lannebo Sverige och Carnegie Sverigefond, med olika vikt. Vill du vara försiktigare lägger du in korta räntefonder eller någon bra blandfond som Lannebo Mixfond eller Danske Invest Balanserad. Välj gärna fem fonder. Titta till dem ibland.
Eva: Hej, Privata Affärer har ju tagit bort Skagen Kontiki från sina fondlistor. Jag har rätt mycket (för mig) pengar satsade där. Är det oklokt i rådande situation. Finns det någon fond du tycker jag borde satsa på i stället? Vänliga hälsningar Eva SJöstrand
Sofia Ullerstam: Hej Eva!Vi har kvar Kon-Tiki i PPM-portföljen eftersom det är den klart bästa tillväxtmarknadsfonden på premiepensionstorget. I de övriga portföljerna har vi lagt in Danske Invest Global Emerging Markets som också är en toppfond inom området och har lägre avgift. Danskes fond har gått betydligt bättre det senaste året, men Kon-Tiki kommer säkert igen. Förvaltaren Kristoffer Stensrud är en av de allra bästa och har slagit index varje år.
Motzifrän: Hur agerar vad gäller kronkurs i förhållande till euro/dollar i valet av fonder närmaste tiden?
Sofia Ullerstam: Det är svårt att fondspara med tanke på kronkurs och valutarörelser. Saker händer snabbt på valutamarknaden. Det bästa är att ha räntefonder i SEK (om man inte vill spekulera i en viss valuta) och annars ett brett sparande. Valutarörelserna brukar jämna ut sig i längden. På sikt är det spännande med obligationsfonder i tillväxtmarknader eftersom dessa valutor borde bli allt starkare.
JOJJE: hEJ Kan du ge mig förslag på fem säkra fonder under den här turbulensen? Tack på föhand

Sofia Ullerstam: Risk och avkastning går hand i hand. Vill du spara säkert är det korta räntefonder eller vissa lågriskhedgefonder som gäller. Excalibur investerar på räntemarknaderna och har gått på plus varje år sedan starten 2001. Den har en jämn och fin utveckling uppåt, utan stora tapp. Brukar gå upp ca 7 procent om året. Hittills i år: 4,4 procent.
Antoni: Hej Jag ska Spara 500 per månad till min dotter som är 18 månader för tillfället och har det på Skagen genom Länsförsäkringar . Är det ett bra val? Jag har även funderat på deras svenska fastighetsfond men jag vet inte om det är en bra uppdelning. Jag har även tänkt att jag ska försöka mig på det här med aktier med ett litet start kapital om 10 000 men jag vet inte om det är lönt med så lite pengar eller vilken ände man ska börja på!? Tacksam för svar. Med vänlig hälsning, Antoni
Sofia Ullerstam: Skagens fonder är bland de bästa, trots att i synnerhet Kon-Tiki haft det trögt i år. Du kan komplettera med Sverige eller svenska aktier. Spiltan Aktiefond Investmentbolag är ett bra val, en indexfond som innehåller svenska investmentbolag och som har en extremt låg avgift på 0,2 procent. Det blir lite som att aktiespara i en svensk portfölj och du kan lägga så lite som 100 kr i månaden.
Suzanne: Afrika är ju hett :- Vilken favoritfond har du? Önskvärt från min sida en kombination av etik, avkastning, enkelt att handla.
Sofia Ullerstam: Det kommer många frågor om Afrika. Verkar som om kommande nummer av Privata Affärer (nr 8, kommer nästa vecka) ligger i tiden! Jag gillar Swedbank Robur Afrikafond, en fyrstjärnig svensk fond med mycket råvaror. Nykomlingen Alquity Africa Fund som snart introduceras i Sverige kan kanske vara något för dig. Fonden sköts lokalt, har etisk inriktning och donerar 25 % av avgiften till humanitära insatser i Afrika.
Thore: Kommer uppgången nu eller senare,den borde komma snart enligt prognoser. Har i Turkiet,Fastighet,Bioteknik,asien småbolag,JF China Fund
Sofia Ullerstam: Hej Thore! Du har intressanta fonder, men jag har tyvärr ingen aning om uppgången kommer nu eller senare. Det är många som gissar, men ingen som vet. ;-) Just nu är världens fondförvaltare mycket försiktiga enligt en stor enkätundersökning. De tycker att aktier är undervärderade, men vågar inte riktigt lita på en uppgång just nu.
Jan: Har satsat ett större arv in en fond som heter Cross Markets hos Swedband Enlig placeribgs rådgivaren och fondbroschyren skulle fonden bromsa och gasa vid uppgång/nedgång. vilket inte har skett I år har den tex gått ned 17 %. Är inte detta falsk marknadsföring, Vad ska jag gör tycker ni? Med vänlig hälsning Jan
Sofia Ullerstam: Jag är skeptiskt till fonden, som förvaltas utanför Swedbank i ett eget fondbolag i Luxemburg. Avgiften är mycket hög och upplägget är grumligt. Jag lyssnade på en genomgång när fonden var ny och det var inte speciellt förtroendeingivande. Det är förstås inte roligt att sälja med förlust, men jag tror inte att det är en bra investering på sikt. Däremot kan jag trösta dig med att fonden gått upp med 1 procent i år, men tappat 13 procent på ett år.
Linusson: Hej. Jag har idag en portfölj med endast svenska aktier. För mig är det viktigt att bolagen är etiska, så när jag nu börjar titta på någon eventuell fond riktad mot tillväxtländerna känner jag mig osäker. Har du något bra förslag???
Sofia Ullerstam: Hej! First State Global Emerging Markets Leaders (som vi utsåg till Årets Tillväxtmarknadsfond 201) investerar bara i privatägda bolag som jobbar med miljöfrågor och hållbarhet. Det finns också en indexfond med etisk inriktning, SPP Emerging Markets SRI.
Christer: Hej! Jag undrar vad Du tycker om Nordea Nordamerika fond, som bankmannen ville att jag skulle köpa?
Sofia Ullerstam: Det är en trestjärnig amerikafond som legat lite under index de senaste åren. Vi gillar t ex Franklin US Equity och Handelsbanken Amerikafond.
Peter: Hej Vad tycker du om Svenska Bostadsfonden? Jag har 500 kkr i Sv Bostadsfonden nr 5, men det verkar inte hända något med avkastningen. Ska jag försöka sälja?
Sofia Ullerstam: Svenska Bostadsfonden är ingen vanlig investeringsfond utan det handlar om att bli delägare i hyreshus. Tyvärr inte mitt område.
Lars: Hej! Om du skulle öppna ett nytt långsiktigt fondsparande för en person i 20årsåldern. Vad skulle du föreslå för inriktning? Tillväxtmarknader? Afrika eller Latinamerika? Tacksam om förslag på fonder som du tror skulle passa!
Sofia Ullerstam: För långsiktigt sparande skulle jag månadsspara i en bred tillväxtmarknadsfond som Danske Invest Global Emerging Markets. Jag skulle också ha en bred tillväxtmarknadsfond som investerar i småbolag, Danske Invest Global Emerging Markets Small Cap. Dessutom en fond som placerar i kommande marknader, Templeton Frontier Markets. Jag skulle även ha en svensk indexfond.
Patrik: Hej Sofia, Har du koll på någon intressant fond med inriktning mot Australien? Enl. säker källa känner kontinenten väldigt lite av den eurokris som vi Europeer påminns om i medierna dagligen. Samma källa säger att en stor del av den inhemska industrin kör i nuläget på högvarv.
Sofia Ullerstam: Hej Patrik! Australien är spännande med mycket råvaror och stor handel med Asien, men landet är ganska bortglömt i fondsammanhang. Det finns bara en handfull Australienfonder i Sverige. SSgA Australia Index Equity Fund är en billig indexfond. Fidelity har en fond som är aktivt förvaltad. Många "Pacificfonder" innehåller en stor del Australien.
Britt: Jag följer Privata Affärers PPM-fondportfölj. Jag är 32 år. Tycker du att jag borde vara något djärvare i mitt val av fonder, eftersom jag har så många år kvar till min pension? Hur ska jag i så fall ändra i portföljen? Mvh "Britt"
Sofia Ullerstam: Vår portfölj håller redan ganska hög risk, men det enklaste sättet att höja risken är att kan öka andelen tillväxtmarknader och dra ned på globala aktier. Byt till exempel ut USA- eller globalfonden mot en Asienfond.
Börje:: Hej! Har kollat på HSCB GIF Turkey Equity A Acc och Pictet Biotech-R USD. Vilken anser du vara mest köpvärd? Båda verkar ha gott flyt just nu.
Sofia Ullerstam: Ja, båda har flyt och båda är intressanta. Vilken du väljer beror på om du är optimist eller pessimist den närmsta framtiden. Pictet Biotech, som förvaltas av svensken Michael Sjöström, håller betydligt lägre risk.
MikeG: Hej, jag undrar om Nordea Alfa, nu när Nordea slår ihop Alfa med Beta till en fond funderar jag på om jag ska fortsätta att ha Alfa. Problemet är att det blir en stor realisationsvinst om jag skulle sälja. Jag är missnöjd med den höga avgiften samt den dåliga avkastningen. Har du något tips i vilken/vilka fonder jag i så fall skulle köpa? Jag har tänkt mig att behålla i minst 10 år.
Sofia Ullerstam: Hej! Det kan vara ett bra läge att sälja när fonderna slås ihop till en riktig koloss. Jag är skeptisk till att man inte sänker avgiften när förvaltningen blir billigare för fondbolaget. Inriktningen ändras också mot svenska aktier. Köp en bra globalfond och en bra Sverigefond om du vill ha kvar den gamla mixen. Aktivt förvaltat: Morgan Stanley Global Brands och Lannebo Sverige. Indexfonder: Seligson & Co Global Top 25 Brands och Avanza Zero.
Linda: Hej Sofia! Är 49 år gammal. Hur ska jag fördela fondsparande i % gällande aktie, ränte, hedge... Tack!
Sofia Ullerstam: Hej! Det beror så mycket på din övriga ekonomi. Jag skulle amortera i stället för att räntespara, därefter bygga upp ett sparande med aktie- och hedgefonder. Kolla in våra portföljer i tidningen så får du en mall att följa.
Mia: Var kan man kontrollera när fonder har sin utdelning. Kommer bara en insättning på fondkontot.
Sofia Ullerstam: Kolla med fondbolaget. Det står i årsredovisningen.
Alexander: Jag har under året mest haft mina pensionssparanden i obligationsfonder för svenska statspapper. Efter senaste EU-toppmötet som lovade guld och gröna skogar bytte jag till en för ”Nya Tillväxtmarknader” men nu ser det nattsvart ut igen på börserna. Jag förstår att det kan svänga lite och jag ha många år kvar till pension men ändå inte roligt med knallröda siffror på pensionskontot. Man vet inte hur det kan utveckla sig framöver, det kan ju dyka mycket och fort. Vad politikerna än kommer med som verkar bra så håller det inte länge. Ska man ha is i magen och hoppas på att det vänder uppåt under hösten? Det förvirrar mig efter att flera gånger ha läst om analytiker som inte rekommenderar obligationsfonder fast det har visat sig att det är de som har gått bäst? Borde man kanske lägga sig i en räntefond tills det har blivit stabilare på börsen?

Sofia Ullerstam: Hej Alexander. Många frågor där. Vill du vara helt säker ska du ha ett bra bankkonto eller korta räntefonder. Men då missar du också en uppgång. Obligationer har överraskat alla, även ränteanalytikerna som länge sagt att de är övervärderade. Så länge räntan går ned stiger obligationsfonderna. Eftersom räntan nu är så låg bör deras bästa tid vara över. Nya tillväxtmarknader är jättespännande, men här måste du vara beredd på tvära kast.

Bo Holmquist: Vad är Din uppfattning om HSBC:s Indienfond.??

Sofia Ullerstam: Det är den enda Indienfonden som bara har en stjärna i fondbetyg (Morningstar). Aberdeen/Danskes Indienfond är ett betydligt bättre val.
moderator: Nu har klockan passerat elva och vi stänger ned för i dag. Chatten kommer läggas ut på privataaffarer.se i sin helhet inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar