onsdag 15 augusti 2012

It-vd blev otippad bästsäljarförfattare - Computer Sweden

It-vd blev otippad bästsäljarförfattare - Computer Sweden

Beslutsstödsleverantören Microstrategys vd Michael Saylor har fått till en bästsäljare i USA med en ny bok om den mobila vågen. 

Som vd för Microstrategy är Michael Saylor fullt upptagen med att omvandla sitt företag mot mobilt beslutsstöd. I somras debuterade han som författare med The Mobile Wave. Boken utkom i juni och har sedan dess klättrat till femteplatsen på New York Times topplista, i kategorin affärslitteratur.

Boken handlar om hur mobilerna omvandlar allt från betalningar till sjukvård och utbildningsväsende. Plattor, smarttelefoner och appar förändrar såväl konsumenternas livsstilar som företagens arbetssätt.

– Hittills har det tagit 25 år att sätta den mobila tekniken i händerna på sammanlagt närmare sex miljarder personer. Inom fem år har fem miljarder personer en smarttelefon – inom tio år finns fem miljarder plattanvändare, säger Michael Saylorn i en intervju med IDG News.

Utvecklingen går snabbt, men fortfarande finns begränsningar i hur tillverkningen av komponenterna kan förändras, spår han. Begränsningen de kommande åren ligger inte i efterfrågan, utan i trögheten att ställa om den globala tillverkningen.

– Både Google och Amazon har svårigheter att ta fram tiotumsplattor. Det råder brist på tiotumsskärmar världen över – Apple verkar ha köpt upp allihop. Begränsningarna i tillverkningen är ett det största problemet eftersom det måste tillverkas hundratals miljoner plattor. Det tar tid.

Den andra bromsklossen handlar om den tid som det tar för avancerad teknik att sprida sig och hamna i allas händer, spår han. Företagen måste ställa om, från gamla portföljer av affärssystem som är anpassade till Windows och fast internet.

– De blir förlegade. Företag som arbetar med mobiltelefoner och plattor gör saker tio gånger enklare och snabbare, säger han.

Ytterligare en utmaning är att automatisera affärsprocesser för mobila system. Här finns stora dolda fläckar i företagens processer, som aldrig tidigare har varit automatiska,

– Företagen har automatiserat sådant som löner, personal och orderhantering. Men även sådant som exempelvis närvarokontroll i skolorna och att utfärda recept eller trafikböter kan automatiseras. Så sker sällan – det känns inte vettigt för en polis att gå runt med en bärbar eller för en lärare att rapportera elevernas närvaro på en sådan.

Själv har han till 95 procent övergått från stationära datorer till plattor och smarttelefoner.

– Stationära är ett bra alternativ dem som arbetar med kalkylark, Adobe Pagemaker eller med att bearbeta eller redigera fotografier och video. Men mängder av människor behöver inte skapa eller redigera dokument, utan vill bara läsa dem. säger han.

Michael Saylor ger även en känga till operatörerna, som med sina höga abonnemangspriser bromsar utvecklingen:

– Friktionen ökar på grund av stigande månadsavgifter för abonnenterna. Många återgår till markbaserad överföring i kombination med trådlösa nätverk.

– Helt klart blir bandbredden dyrare. Tidigare var tv gratis och du köpte bara apparaten, kopplade in antennen och tittade. Sedan fick konsumenterna börja betala, först 20 dollar för en kabel, därefter 100 dollar och sedan 200 dollar. På samma sätt finns det i dag kunder som tvingas betala mellan 100 och 200 dollar per månad för mobila tjänster.
Exklusivt material för CS Prenumeranter
Den sanna sidan av social kompetens
"Man är utelämnad till sin egen intellektuella förmåga. Således håller man käften", skriver Mats Glaad om social kompetens i sociala medier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar