onsdag 28 november 2012

Så vet Netflix vad du vill se - Computer Sweden

Så vet Netflix vad du vill se - Computer Sweden

Videotjänsten Netflix lever högt på att skräddarsy utbudet till kunderna. Den klart viktigaste faktorn är att hålla reda på vad kunderna har tittat på tidigare.

Netflix lanserades i Sverige tidigare i höst. Tjänsten, som tiilhandahåller strömmad video i form av filmer och tv-serier, har över 30 miljoner användare. För att nå framgång satsar Netflix hårt på att skräddarsy sitt erbjudande till kunderna.

Fungerar det som på bokaffärer på webben, att man visar vad andra kunder som köpt den produkt man tittar på har köpt i övrigt?

– Rekommendationer är en del av det vi kallar personalisering. Det viktigaste är att analysera hur kunderna faktiskt beter sig, inte att försöka tänka ut i förväg vad de vill ha. Vi är noga med att det inte ska vara uppenbart, säger Todd Yellin, ansvarig för produktinnovation på Netflix, under ett Sverigebesök.

Det handlar om att visa erbjudanden som passar den enskilde användaren på bästa plats på startsidan och om att kontinuerligt mäta hur det fungerar. Enligt Todd Yellin leder det till ökad försäljning:

– När vi gjort stora tester med och utan personalisering når tre gånger fler visningar den grupp som använder den personaliserade varianten av tjänsten.

För att nå dit används en kombination av flera olika åtgärder. Ett exempel är att hundratals väldigt specifika genrer definieras genom en kombination av mänsklig kategorisering och automatisk analys. Ett exempel på en sådan kategori är ”romantiskt drama med en stark kvinnlig huvudkaraktär”. Om en användare har tittat på sådana filmer eller tv-serier antar man att personen vill göra det igen.






En annan åtgärd är att visa vad en användares Facebookvänner har tittat på. Båda de här åtgärderna är mycket framgångsrika, men det är inte alla användare som är aktiva på Facebook.

Ytterligare ett sätt att ge rekommendationer är att användare kan ange sina preferenser i ett formulär. Men den metoden ska man inte lita allt för mycket på:

– Användares egna preferenser säger ofta mer om vad de vill göra än vad de faktiskt gör.

Faktorer som kön, ålder och land är inte alls så viktiga som man kan tro. Visst finns det vissa skillnader i tittarvanor mellan 80-åriga kvinnor och 18-åriga män, men de är inte så stora. Skillnaderna mellan vad man tittar på med stationära enheter som en tv-apparater och med mobiler är inte heller så stora. Det handlar mest om att användarna tittar olika lång tid i sträck.

Däremot kan man upptäcka mer speciella skillnader, som att de många indierna som bor i Silicon Valley gärna tittar på Bollywoodfilmer. Även tid på dygnet och veckodag ger skillnader. TV-serier är mer populära på vardagskvällar, medan långfilmer ökar på helgerna.

När alla olika infallsvinklar tagits i beaktande blir resultatet ett val av vilka erbjudanden som visas på startsidan. För att kontrollera att det fungerar genomförs tester med hundratals användare kontinuerligt. Det handlar om jämförelser mellan användare som tar del av, respektive inte tar del av olika funktioner.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar