måndag 28 januari 2013

Mobilen stöper om e-handeln - Computer Sweden

Mobilen stöper om e-handeln - Computer Sweden

Smarta mobiler och pekplattor ändrar e-handelslandskapet - och på sikt hela handeln. Nu börjar allt fler av de större aktörerna öppna sina webbutiker anpassade för mobilen. Den som inte har en strategi klar är för sent ute.  

Nästa år beräknas försäljningen på nätet nå över en biljon dollar. Och om två år har analysföretaget Gartner förutspått att fler handlar via mobilen än via datorn. Det gör att mobilen som försäljningskanal drar blickarna till sig och det poppar upp allt fler webbutiker som anpassats till våra telefoner och pekplattor.

Den amerikanska e-handelsjätten Ebay levererade nyligen ett starkt resultat som till stor del förklaras med ett ökat fokus på mobil e-handel. Något som vd:n John Donahoe bland annat motiverar med att mobila användare oftare avslutar sina köp än dem som använder vanlig dator.

Även i Sverige har intresset för e-handel i mobilen ökat tydligt under det senaste året – inte minst från de stora kedjorna:

E-handelsveteraner som Clas Ohlson och Netonnet är på banan med mobilsajter liksom nybörjaren Beijer Bygg som har mobiliteten med från start när de nu börjar med e-handel.

Kosmetikkedjan Kicks öppnade webbshop i mobilen förra våren.

H&M bedömde i höstas marknaden för m-handel som så viktig att de sköt upp en planerad e-handelsbutik i USA för att få en mobilsajt på plats i stället.

Kappahl öppnade en webbutik för mobilen i höstas.

MQ lanserade en mobilsajt i somras och redan under julhandeln i december kunde klädkedjan konstatera att den mesta e-handelstrafiken kom via mobiler, i första hand Iphone och Ipad.

– Det är viktigt att handeln verkligen tänker igenom sin strategi runt mobilen och vilken upplevelse de vill att kunden ska få, säger Gartneranalytikern Sandy Shen.

Hon påpekar att även om mobilköpen ökar så är det mobilen som ny kontaktyta mot kunderna som är det allra viktigaste.

Så det är hög tid att börja fundera på sina strategier?

– Ja, de som inte har börjat göra det är för sent ute. Det skulle de ha gjort för ett år sedan. Nu får de skynda sig på för att hinna ikapp, säger Sandy Shen.

Jonas Arnberg, e-handelsexpert på HUI Research, räknar också med att det händer mycket på mobilsidan i år.

Tidigare tvekade många e-handlare om vad de skulle satsa på – en anpassad mobilsajt eller en app – och det hämmade utvecklingen.

– Nu verkar de flesta ha förstått att det bästa är att anpassa sidan för mobilen – det är mer naturligt och lättare att få alla delar enhetliga, säger han.

Att vi talar om e-handel och tittar på om köpen görs via mobilen eller pc:n kommer att försvinna över tid, enligt Jonas Arnberg. Allt är egentligen handel och inom några år suddas gränserna ut.

– Vi får e-handel inne i butikerna där delar av deras sortiment beställs, det som inte efterfrågas lika mycket. När inte allt behöver finnas inne optimeras omsättningen per kvadrat. Då blir det larvigt att hålla på att tala om e-handel – det viktiga är att alla kanalerna finns på plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar