torsdag 17 januari 2013

Spara med Hemberg » Hur länge ska du leva?

Spara med Hemberg » Hur länge ska du leva?

16 januari 2013, kl. 10.18
Taktiken med pensionspengarna måste bero på behovet – hur länge vi lever. Här den bästa nätenkät jag sett. Personligen ska jag fylla 95 år, lovar doktorn. Det ger mig en spartaktik.

Hur vi ska spara till pensionen avgörs av två saker. 1) Hur länge vi lever och 2) hur vi vill spara. Den första frågan klarar du av på www.livingto100.com/calculator På andra frågan kan jag ge dig två val.

Idag lever vi cirka 240 månader efter pensionsdagen. Vill du ha 1 000 kronor extra varje månad, så blir summan 240 000 kronor. Kruxet är att ingen vet hur länge hon lever. Därför är 40 enkla nätfrågor kanske värt mödan. Så får du en bild.
Men svaret på antal kronor du ska spara kräver lite mer. Om vi som pensionärer lever 20-30 år så innebär det inte att pengarna ligger i frysen (sparkontot) under tiden. Utan vi kan välja. Så vem är du? Vilken sparstil har du?

Person 1) vill ha allt på sparkonto under 20-30 års pensionstid. Hon måste jobba ihop alla pengar före. Sparkontot ger ju nära noll. För att sedan plocka ut tusenlapparna varefter.
Person 2) står ut med att värdet på kontot varierar under tiden. Hon kan nöja sig med att jobba ihop hälften av slutsumman. Sedan kommer tillväxten ta hand om resten, för 20-30 år är lång tid. Då kan du ha 3-5% kontant och låta 75-80 procent av pengarna få växa vidare. Då kommer de växa och se till att värdet dubblas näramste årtiondena.
Så vem är du? Självklart kan du blanda dessa två taktiker. Men räkna lite så upptäcker du att pensionärens ekonomiska liv påverkas mycket av tillväxt, avgifter och skatt på sparpengarna. http://bit.ly/U03Zui

Nätenkät jag prövade gäller förstås hälsa, arv, konsumtion och stress. En fråga missar den amerikanska sajten: snus. Du kanske får kompensera med några ciggaretter istället. Och amerikanska ordval kan i våra öron verk smått komiska. Frågan ”Bowl motion” betyder tarmrörelse. Profssorn frågar hur ofta du går på toaletten kort sagt. Sedan behövde jag lämna ifrån mig en mejladress på slutet. Men det var det värt. Han lovar ju att jag ska fylla 95 år.
Hur gammal blir du?/claes hemberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar