lördag 12 januari 2013

Spara med Hemberg » Mitt pensionstänk

Spara med Hemberg » Mitt pensionstänk

26 december 2012, kl. 05.50
Så här sista minutrarna på året så kommer frågorna kring pension på rad. Här några huvudtankar jag lutar mig mot.

Att pensionsspara, är att sätta ett första förbrukningsdatum på pengarna. Först efter fyllda 55 år ska jag använda dem. För några passar det ut märkt. Du får dessutom lite skatterespit. Du betalar ju först skatt efteråt på pensionssparandet, när du tar ut pengarna. Det ger dig mer att spara. Men det är det där med inlåsningen. Jag vill inte låsa in alla mina sparpengar till 55 år. Några pengar vill jag ju använda redan i sommar och nästa höst. Dessa pengar sparar jag med fördel på ISK-konto. Där kan jag ju ha alla former av aktiefonder och aktier. Där har jag ju inga kontoavgifter och ingen inlåsning.

Statens allmänna pension har vi i botten. Den ger kanske 13 000-14 000 efter skatt. Det låter inte som särskilt mycket. Och sedan lär vi leva mycket längre än idag. Så därför är frågan het. Att jobba vidare går också. Men ett år extra jobb ger bara 1 000-lapp extra i månaden…

Tjänstepension första steg: Många unga hör av sig om pensionstips, men de har missat första steget: att se till att jobbet lägger undan till din pension. Det kan bli rejält med pengar. I snitt lägger arbetsgivare idag undan 4-5% av lönen till oss i vår pension. Med det i ryggen behöver många inta alls känna samma pensionshets. Så börja med att kräv jobbet på en rejäl pension, så slipper du stress-spara redan nu.

PPM-soffan viktig. Här talar vi om pengar som vi själva får för att ta hand om. Nu är det inte jättepengar utan 1/10 av vår statliga pension. Eftersom det är en så liten del är tanken att vi här ska spara med höga krav på tillväxt. Titta på PPM-soffan, som i år givit 21,5%. Det är häftigt, när vår börs givit 10-14% och många tror att ekonomin är på minus. Ta PPM-soffan som inspiration. Spara till pension med stort fokus på tillväxt och prioritera låga avgifter. Välj PPM-soffan om du saknar intresse. (Se upp för PPM-säljare, pensionssäljare och alla andra som vill tjäna pengar på dina pengar.)

Eget sparande: Tycker vi att den statliga pensionen på i snitt 14 000 kr efter skatt, plus jobbpensionen på i snitt 5 000 kr efterskatt och sedan PPM-pengarna på kanske 3 000 kronor efter skatt, tjäns som allt för lite, så har vi ett eget val: Eget sparande.
Där ser vi att det framför allt är efter fyllda 50 år som vi har råd att sapra på egen hand. Då har vi bättre ställt, barnen har ofta flugit ut och vi har över huvudtaget bättre ordning på pengarna. Då kan vi enklare pensionsspara. Men den som börjar sent får förstås en kortare spartid. Men vi kan inte ha allt. Bättre att börja då, än att aldrig

Här fyra filmer om pensionspengarna:
Så enkelt är det http://www.youtube.com/watch?v=I4SHl8-O-Eo
Att komma igång http://www.youtube.com/watch?v=bPcQRzKUtlg
Genvägen till att komma igång http://www.youtube.com/watch?v=GhV4o8TmuZ8
Hur får jag ihop resten http://www.youtube.com/watch?v=ntw7aujwzYY

Hur tänker du? Vad väljer du? /claes hemberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar