Google+ är Googles svar på tal mot Facebook. Med den tjänsten ska Facebook förhindras att få en allt för dominerande position. Men till en början var det trögt att locka användare. Under hösten har företaget dock rapporterat siffror om att användarna börjat strömma till. Den senaste siffran är att 235 miljoner användare använde Google+ på något sätt. I juni rapporterade Google att samma siffra var 150 miljoner.

Taktiken: att se till så att användarna helt enkelt inte kan undvika Google+, en strategi som förankrats från allra högsta position inom företaget enligt Wall Street Journal. Enligt källor som tidningen talat med har vd Larry Page själv sanktionerat strategin för att se till att locka användare.

Den som skapar ett konto för att använda Googletjänster som Youtube eller Gmail får också en profil på Google+. Enligt Wall Street Journal vill Google, likt Facebook, kunna koppla användardata till riktiga namn. Det gör reklampengarna ännu mer värdefulla.

Enligt en talesperson som tidningen talat med är anledningen till kravet på att använda Google+, och sitt riktiga namn, att höja kvaliteten på de inlägg som postas på Googletjänster (som Youtube).

Från början var strategin, att Googles mer populära tjänster skulle hjälpa Google+ med trafiken, inte helt accepterat inom företaget. Men i dag finns en bredare förståelse för projektet, säger Vic Gundotra, ansvarig för Google+ till Wall Street Journal.