fredag 25 januari 2013

Telekom idag - Så blir du och kollegorna samarbetsextremister

Telekom idag - Så blir du och kollegorna samarbetsextremister

Så blir du och kollegorna samarbetsextremister
Samarbetsextremism är den enda rätta vägen till effektivare företag. Påståendet kommer från Gartner som dessutom delar med sig av sex nyckelfaktorer som ska få medarbetarna att följa med.

Till begrepp som uc och ucc tycker analysföretaget Gartner att det nu är hög tid att lägga ytterligare en förkortning: xc, extreme collaboration. Med det menar de ett arbetssätt och en kultur som genom ständigt pågående virtuellt samarbete över både geografiska och organisatoriska gränser ska skapa effektivare och framgångsrikare företag.

   – En xc-miljö är inget annat än en krigsledningscentral eller ett krishanteringscenter där människor kan samlas och arbeta mot ett gemensamt mål. Det här virtuella rummet är tillgänglig 24/7 så att de har möjlighet att arbeta när, var och på det sätt de behöver för att nå målet, säger Janelle Hill, analytiker på Gartner.


   Vad som gör konceptet extremt är enligt henne de inblandade människors vilja att med gemensamma ansträngningar bryta ner alla hinder som står i vägen för att nå sina högt satta mål.

   Om vi förstått det extremistiska konceptet fullt ut låter vi vara osagt men Garter ger oss i alla fall sex råd på vägen som ska få företaget att bli ett fullt utblommat hem för samarbetstalibaner.


1. Fostra medarbetarna att använda virtuella, webbaserade arbetsytor i sitt dagliga jobb.

Bästa sättet att sporra till nya samarbetsformer är att välja ut en aktivitet eller process som hittills klarats av med traditionella metoder som möten ansikte mot ansikte eller konversationer via e-post och istället låta den flytta in i en virtuell samarbetsmiljö. Experimentera med olika plattformar, allt från webbmöten till sociala nätverk


2. Utnyttja det beroendeframkallande i snabb kommunikation.

Suget efter snabbmeddelanden, Twitter- och Facebookuppdateringar är inte övergående. Kommunikation i realtid eller nästan realtid är vanebildande och det är något som företag bör omfamna. Etablera liknande kommunikationsvanor i jobbet så kommer informationsutbytet att flyta enklare och du slipper problemen med att viktig information fastnar i den organisatoriska hierarkin.


3. Använd sociala medier för att skapa dynamiska samarbetsgrupper.

Ett sätt att kickstarta medarbetarna i riktning mot samarbetsextremism kan vara att Twitter-jamma kring ett aktuellt problem, en virtuell form av brainstorming. Bestäm en tid och ett ämne och sätt igång. Till skillnad från ett vanligt vanligt möte i ett konferensrum dokumenteras alla idéer automatiskt.


4. Se till att belöningssystemen premierar samarbete

De flesta bonussystem eller andra sätt att belöna medarbetare är ineffektiva när det gäller att stimulera samarbete. Istället uppmuntras individuella ansträngningar av engångskaraktär framför framgångar som uppnåtts genom teamarbete. Xc-organisationer utformar istället sina utvärderingsformer så att de belönar samarbete och kollektiva ansträngningar för att lösa kollektiva problem.


5. Använd analysverktyg för sociala nätverk för att mäta medarbetarnas samarbetsbeteenden

Ett annat sätt att mäta och belöna samarbete är att spåra hur människor interagerar med varandra. En xc-kultur bygger på öppenhet, tillit och ömsesidig respekt mellan de som kommunicerar. När man identifierat befintliga informella nätverk kan man be dem hantera strategiska problem som skär genom organisationsstrukturen.


6. Planera evenemang som sparkar igång det virtuella samarbetet.

Några få enkla steg kan enligt Gartner få medarbetarna att lämna sin egen trygga sfär och våga experimentera med nya sätt att samarbeta på. För det första tycker de att det ska vara enkelt att delta i videomöten via mobila enheter. Mobilen passar kanske inte för långa möten med många deltagare men gör det lätt för till experter som är på språng att delta.

   Passa också på att utnyttja spel och lek för att hitta nya samarbetsformer. Spel är ett bra sätt att skapa engagemang.

   Överväg att stänga av e-posten under vissa tider eftersom den är ett dåligt samarbetsverktyg och hindrar folk från att använda verktyg som är effektivare för problemlösning. Se bara till att det finns andra, bättre, kommunikationsalternativ tillgängliga under de perioder när e-posten inte är tillgänglig.


LIKNANDE ARTIKLAR
Lurigt tillbehör till Cisco Jabber 2013-01-24
Det går bra för Inin 2013-01-22
Tangentbord för smidigare uc 2013-01-18
66 dagar kvar till Messenger släcks ned 2013-01-09
Cellip blir silverpartner till Microsoft 2013-01-08
QM Solutions byter vd 2013-01-08
Solus BC snart i version 4 2013-01-08
Europeiska företag snålare mot publika uc-tjänster 2013-01-08
Lifesize knyter band med Zycko 2013-01-07
Västra Götaland satsar på distansmöten 2013-01-07

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar