fredag 11 januari 2013

Värderingen av Apple är förbryllande låg / Placera Nu

Värderingen av Apple är förbryllande låg / Placera Nu

AKTIEANALYS: Vi står inför ett spännande 2013 i mobiltelefonvärlden. På börsen gäller det största frågetecknet inför nästa år den klart bästa aktören på marknaden, Apple.


Sedan Apple lanserade Iphone5 i höstas är aktiekursen ned med nära 20 procent . Värderingen av aktien är nästan rekordlåg om vi begränsar oss till perioden efter att Apple gav sig på mobiltelefoner. Apple värderas till 12 gånger sin rullande vinst och till 10 gånger vad Wall Street tippar blir årets överskott. Det är låga siffror för en koncern som ökat vinsten 60 procent det senaste året - och spås förbättra den med 12 procent under nästa.

Att kursen faller trots detta har sina orsaker. Apple har nu blivit så stort att koncernen inte rimligen kan växa som förr. I samband med rapporten den 25 oktober spådde vd Tim Cook att vinsten faller med 15 procent under innevarande kvartal. Ledningen tonade visserligen ned dramatiken i detta och pekade på att 80 procent av intäkterna kommer från nya produkter, som Ipad mini och Iphone 5. Nya produkter har högre tillverkningskostnader än mogna  och budskapet var att den här effekten är övergående.

Det finns också andra skäl till kurspressen. Debaclet med karttjänsten till Iphone5 har fått vissa bedömare att tvivla på att Apple fortfarande ligger före konkurrenterna när det gäller innovation. Även den nya Ipad mini anses av kritikerna vara föga mer än en nedbantad klassisk Ipad - fast på den punkten går åsikterna isär.

En tredje faktor som kan förklara kursraset är att Apple fortfarande inte anses ha en bra instegsprodukt för de alltmer köpstarka konsumenterna i tillväxtländerna. Det finns återkommande rykten om en billig Iphone men än så länge har Cupertino-bolaget inte lanserat någon.

Ändå är det svårt att sätta fingret på någon riktig svaghet hos Apple än så länge och mot den bakgrunden är den låga värderingen, med snart ensiffriga p/e-tal, förbryllande.

Möjligen är en sådan prislapp rimlig om Apple "bara" är att se som en telefontillverkare lika sårbar för modetrender och för teknikförändringar som en gång Nokia och Motorola. Men frågan är om det synsättet inte underskattar hur trogna kunder Apple har och företagets affärsmodell som knyter kunder närmare sig genom diverse tjänster, till exempel Icloud. Placera.nu lutar åt det senare, vi får se om utvecklingen nästa år ger oss rätt.

Daniel Svensson 
Daniel Svensson
daniel.svensson@placera.nu
Mer av Daniel Svensson

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar