torsdag 12 september 2013

Användarna sågar Adobe-prenumeration - Computer Sweden

Användarna sågar Adobe-prenumeration - Computer Sweden

Adobe har bytt den traditionella licensmodellen mot en prenumerationstjänst som kostar 500 kronor per månad och användare. Här ingår en stor mängd program som användarna inte kan välja bort.

I våras meddelade Adobe att man skulle sluta sälja programpaketet Creative Suite (CS) och att man i framtiden bara skulle erbjuda produkterna i form av den nya prenumerationstjänst Creative Cloud. Här ingår Photoshop, Indesign, Acrobat och Illustrator som alla är intressanta för tidningsproducenter men därtill ett dussin andra program som är ganska okända för de flesta användare.

– Det har gått över förväntan att slussa över kunderna till Creative Cloud och vi har sett flera exempel på hur man blivit mer produktiva genom att använda flera av de produkter som man tidigare inte haft kontakt med, säger Adobes Nordenchef Stefan Dahlgren.

Bland de kunder som är lite mer tveksamma till nyordningen märks flera större dagstidningar som Computer Sweden varit i kontakt med.

Stampen Media Group är en av Sveriges största mediekoncerner med tidningar som Göteborgs-Posten, Hallandsposten, Nerikes Allehanda och Vestmanlands Läns Tidning. Här är Lennart Rosqvist ansvarig för licensfrågor och berättar att man just har inlett diskussioner med Adobe kring den framtida inriktningen.

– Problemet är att Creative Cloud inte är en äkta molntjänst där vi kan gå upp och ner i volym beroende på vad vi för tillfället behöver. Detta är ett bekymmer för hela den svenska dagspressen, något som framkom när vi hade ett möte med Adobe i juni, säger Lennart Rosqvist.

Han tycker alltså inte att Adobes nya prenumerationstjänst är tillräckligt flexibel varesig när det gäller antalet av program som man kan välja eller när det gäller antalet användare som ska använda produkterna.

– Det vi främst behöver är Indesign och Photoshop och med den nya modellen verkar man få all inclusive där det finns oerhört många program som vi inte använder i vår produktion, så tänket stämmer inte riktigt mellan oss och Adobe, säger Lennart Rosqvist.
Problemet är bara att man knappast har något alternativ eftersom tidningarnas redaktionella produktionsflöden är så hårt knutna till Indesign.

– Situationen är alltså att vi är beroende av en leverantörer. Det liknar lite det läge som var för många år sedan med Quark Xpress som misskötte sin marknad. Adobe får passa sig så de inte hamnar i samma situation.

Renée Kiebler är it-chef på Bonnier Tidskrifter där man i våras skrev ett Creative Cloud-avtal med Adobe för 50 av förlagets titlar.

– Jag ser inte några ekonomiska fördelar med denna lösning och priset per användare är alldeles för högt. Det motiverar man med att man får tillgång till expertsupport och liknande tjänster, något som man i praktiken utnyttjar extremt sällan, säger Renée Kiebler.

Själva prenumerationsmodellen har Renée Kiebler dock inget emot och säger att den innebär att man blir mer motiverade att följa med i uppgraderingarna.
Adobes nya prenumerationstjänst Creative Cloud innehåller Photoshop, Indesign, Lightroom, Acrobat, Illustrator, Dreamweaver, After Effects, Premiere Pro, Muse, Audition, Bridge, Encore, Fireworks, Flash Builder Premium, Flash Professional, Incopy, Media Encoder, Prelude och Speedgrade.

För arbetsgrupper som är mindre än 100 personer ligger månadskostnaden på 580 kronor per person exklusive moms vilket kan jämföras med gamla CS6-paketet Design Standard (Photoshop, Indesign, Illustrator och Acrobat) som kostade 16 350 kronor.
Mer från IDG-nätverket
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar