lördag 21 september 2013

Chatt: Bästa köpen på lång sikt

Chatt: Bästa köpen på lång sikt

Vad rekommenderas i aktieportföljen med ett riktigt långsiktigt perspektiv? Läs vad Privata Affärers aktiereporter Marcus Hernhag svarade i fredagens chatt med läsarna. 

Moderator: Nu är det äntligen fredag och dags för chatt! Marcus är redo och vi kör i gång.

Tommy C: Hej, Sitter tungt i H&M som enda bolag. Är det tokigt? Behöver pengarna om ca 3-4 år. Tommy C
Marcus: Hej! Ska du sitta tungt någonstans är det i de bästa bolagen och H&M är ett av dem. På 3-4 år känns H&M rätt bra, även om du kanske skulle sprida riskerna något trots det.

Hans: Hej! Jag undrar hur det kan komma sig att inte det är större rusning efter Tele2 aktien när dir.avk. är hela 33%?
Marcus: Hej! Det beror på att en stor del av utdelningen inte ses som återkommande, utan bara som en engångsutdelning pga försäljningen av verkamheten i Ryssland.

Eric: Hej Markus! Skulle vilja höra din syn på fastighetsaktier nu när räntorna börjar ticka uppåt. äger själv Castellum men börjar bli lite trött på att den står och stampar, ska jag sälja eller avvakta? Snyggt skägg för övrigt!
Marcus: Hej! Fastighetsaktier missgynnas av långa stigande räntetrender, men gynnas av bättre konjunktur och kan stå emot en hel del inflation. För ganska lågbelånade bolag som Castellum och Hufvudstaden är det nog ingen stor fara.

John: Hejsan! Hur tror du Balders preferensaktier kommer påverkas av emitteringen som nyligen skedde?
Marcus: Hej! Ja, utbudet av preferensaktier i Balder ökar, och allt annat lika leder ökat utbud till prispress. Blir antagligen bara lite grann och temporärt, fastigheterna de köpt kan ju vara bra köp och lönsam expansion kan öka intresset för ett bolag. Balders portfölj blir ju större nu och ger därmed mer riskspridning, vilket i sin tur sänker risken.

Yvonne: Hej Marcus! Jag var på banken för några dagar sedan, personlig rådgivning. Han tyckte att jag skulle sälja större delen av mitt aktieinehav då de bara var aktier på svenska börsen. Jag har sedan flera år en portfölj med investmentbolag, utdelningsaktier, tillväxtaktier och pref aktier. samt pengar på nischbank. Räcker det inte med att köpa aktier på svenska börsen behöver jag också köpa via amerikanska börsen?
Marcus: Hej! Jo, man kommer väldigt långt med svenska aktier, eftersom många bolag är så internationellt verksamma. Behåll dina aktier du, men överväg komplettera med en bra globalfond eller tillväxtmarknadsfond.

Johanna: Hej! Ska investera i aktier till vår son. Vad rekommenderar du i portföljen på cirka 20 års sikt?
Marcus: Hej! Långsiktighet och riskspridning brukar löna sig så ett förslag är investmentbolag som Investor, Industrivärden och Lundbergs.

urban: Castellum får lite köprekar nu. vad är din syn på bolaget?
Marcus: En bra och stabil utdelningshöjare. Köpte själv lite aktier i Castellum i veckan.

Tommy: Hej Marcus! Jag sålde delar av mitt Kinnevik-innehav förra veckan och har lite pengar liggande. Kan East Capital vara nåt istället?
Marcus: Hej! East Capital Explorer handlas med stor substansrabatt och är ett bra alternativ till en Östeuropafond. Risken är ganska hög då utvecklingen i Ryssland med omnejd inte är helt ljus.

Per: Du skrev förra veckan att du väntade på en rekyl då du skulle göra en del investeringar. Har du planen klar redan nu vad du planlägger att köpa?
Marcus: Jag har en del aktier på min lista, ja. Men sen beror det hela lite på hur mycket börsen eventuellt faller och om aktierna på min shoppinglista gör det och varför.

Baggen: Tjena skägget! CDON har tuffat på väldigt här nu på slutet, vad tror du om fortsatt uppgång eller borde en förvänta sig ett fall tillbaks mot 20kr eller de lägre nivåerna i det närmaste? Vad är din personliga tanke om bolaget? mvh
Marcus: Hej! CDON har problem med distributionen och det är själva hjärtat i verksamheten. Oroande, men det är möjligt de rättar till problemen. CDON är en chansaktie på gränsen till lottsedel.

Sigge: Hej! Vad tycker du om Sagax pref och Klövern pref? Jag har köpt 2000 Sagax och 300 Klövern. Var det dumt?
Marcus: Hej! Preffarna är heta just nu, men så länge de flesta räntor är låga lockar direktavkastningarna. Se upp med räntorna om de börjar stiga i takt med inflationen, då blir direktavkastningen och kursutvecklingen en annan femma.

Dan Hagberg: Hej! Alliance Oil har ju haft en någorlunda uppgång den senaste tiden. Vad är dina tankar om detta företag? Är det dags att investera?
Marcus: Hej! Jag har länge sett Alliance Oil som en spännande chansaktie inom olja och Ryssland. Det står jag fast vid, men rekommenderar att man inte ligger för tungt i aktien. Risken är trots allt hög.

Johan: Hur ser du på att belåna preferensaktier för att kunna köpa fler?
Marcus: Då gör om du en lågriskinvestering till en högrisk. Eftersom många preferensaktier redan gått upp i pris de senaste åren känns det lite sent att belåna preffarna nu när räntorna ser ut att vandra uppåt igen.

Maria: Hej, funderar på Dibs och Cybearo, ska man riskera att ha de kvar? mvh
Marcus: Hej! Det förstnämnda känns som en helt okej chansaktie, medan det andra bolaget känner jag inte till så väl.

Margareta: Hur mycket törs man tro på aktieanalysen? I förrgår angavs starkt köp på en aktie, dagen därpå , dags att ta hem vinsten. Långt innan riktkursen var nådd. Tyvärr var jag på resande fot under de 2-3 timmar allt rasade. Ingen förklaring framgår. Bäst att hålla sig till investmentbolagen kanske?
Marcus: Det beror ju på vem som står bakom aktieanalyserna? Det bästa är att inte försöka tajma kortsiktiga kursrörelser eller följa rekommendationen på kort sikt, utan köpa riktigt bra bolag och behålla dem länge, varför inte investmentbolag.

Stina: Jag skall betala ca 500 000 kr i skatt från en husförsäljning (såld 2013 ) hur ivesterar jag pengarna bäst tills skatten skall betalas.
Marcus: Högräntekonto eller kort räntefond som Spiltan Räntefond Sverige eller Skagen Krona. Aktier på så kort sikt känns däremot inte rätt.

Robert: Hej Marcus! Vad tror du om att kliva på Statoil idag och är det skatt vid utdelning på denna aktie? Ha det bra!
Marcus: Hej! Statoils produktion utvecklas lite segt. Det kommer att dras utländsk källskatt på utdelningen, men har du kapitalförsäkring begär firmor som Avanza och Nordnet så kallad avräkning för det så den kan du få tillbaka den skatten.

Magnus: Tjena! Jag har börjat bygga upp en aktieportfölj som jag planerar behålla i ett-två år, för att sedan sälja av merparten och använda till kontantinsats för bostadsrätt. Jag vill därför inte ha allt för hög risk, samtidigt som jag så klart vill att pengarna ska växa. Hittills har jag bara gjort ett köp för några dagar sedan, i Hufvudstaden. Vad tror du om den aktien? Den har inte rört sig lika mycket som andra fastighetsbolag. Vilka andra aktier tycker du skulle passa in? Äger H&M, Betsson och Sandvik i mitt IPS. Tack för en bra chat!
Marcus: Hej! Hufvudstaden är en lågriskaktie i fastighetsbranschen och många mer expansiva bolag har gått bättre så här i tider av förhoppningar om bättre konjunktur de närmaste åren. Utifrån risken lönar sig det säkert att ha kvar Hufvudstaden.

Kjell: Hej en del fonder som ni föreslår är svårt att hitta Kan du föreslå hu man ska hitta dem
Marcus: Hej! Fonderna ska finnas hos antingen Avanza eller Nordnet, alternativt direkt via respektive fondbolag.

ebitda: Hej. Det har sagts att börsen är den plats där pengar flyttas från day traders till långsiktiga placerare. Har du några kommentarer till detta? Genomsnittlige handlaren på A-a bank (och motsvarande) lär ju lyckas sämre än index. Är det denna stora grupp som står för festen?
Marcus: Hej! Många spekulanter lyckas inte tillräckligt bra för att det ska vara värt risken och tiden de lägger ned, men vissa går det bra för. Många stora aktiefonder får också stryk av index. I längden är det viktigast att välja rätt bolag och att bolagens vinster växer så börsen stiger. Då blir, så att säga, kakan större och räcker till flera. Vi som är långsiktiga behöver alltså inte tjäna pengar på de kortsiktiga.

Fredrik Håkansson: God morgon M. har varit väldigt framgångsrik i mitt sparande till mina barn köpte nu senast Volvo för 90 kr har som avsikt att sälja när de passerat 100 kr Vilket de redan gjort Tycker du att man kan hålla kvar dessa någon krona till (110-115) eller ska jag sälja för att hitta ngt annat?
Marcus: Hej! Privata Affärers riktkurs i Volvo är 108 kr. Får vi rätt i det finns det lite mer att hämta och vänder konjunkturen de närmaste åren antagligen mer på sikt. Volvo är lite svängig dock.

Gunilla: God morgon Marcus! Skulle gärna höra Dina tankar om ICA-aktien. Hur stor beräknas kommande utdelning bli? Några problem på ICA-himlen etc?
Marcus: Hej! Norge har ICA problem i, men i det stora hela är det en stabil och konjunktursäker aktie. Det skulle kunna bli 9 kr per aktie i utdelning nästa vår.

Rolf M: Jag läser regelbundet Dina intressanta svar. Du har glatt mig många gånger genom att bland fastighetsaktierna vara positiv till just de aktierna jag satsat på, nämligen Castellum och Klövern. Men vad har nu hänt? Hela sektorn har ju gått dåligt, speciellt dessa två där jag nu ligger på minus. Har Du någon rimlig förklaring till detta?
Marcus: Kanske beror det på de långa marknadsräntorna uppgång, kanske på spekulationer. Svårt att veta. Jag ser i vart fall ingen stor fara på sikt i aktierna.

Anders: Hej! Skulle gärna vilja höra vad du säger om dessa tre: Enea, RaySearch och Readsoft?
Marcus: Hej! Privata Affärer har köpråd på dessa tre tillväxtaktier. Det är svängiga aktier, men som en del av en bredare portfölj gillar jag dem.

Mimmi: Hej Marcus! PA Resources erbjuder en obligation i poster om 10,000 med en årsvis ränta om 11.5 - 13.5%, löptid till mars 2016. Vad tycker du? Är det riskfyllt? Tack så mycket!!!
Marcus: Hej! Ja, det är lite för riskfyllt. Se det jag skrev i måndags.

Birgitta: Ger Du rådet att teckna sig för nya preferensaktier i Balder och hur gör man i så fall? Jag har en stor del pengar på konto och har redan en liten del preferensaktier. Jag är pensionär och vill inte ta stor risk. Trevlig helg och tack för en intressant chatt.
Marcus: En del av portföljen kan du ha i preferensaktier. Du köper dem över börsen precis som vanliga aktier. Balder Pref har gått upp en hel del så direktavkastningen är lite högre i t.ex. Klövern Pref och Sagax Pref.

morten: Vad tycker du om spridningemissionen i Sportamore ?
Marcus: De gör rätt som tar in pengar, men jag är inte helt förtjust i aktien. Läs även den här analysen.

fälla: Hej marcus! Jag har följande aktier, Atlas Copco B, H&M, Castellum och Ratos B i min långsiktiga portfölj än så länge! vad skulle du komplettera med för mer stabila aktier i en långsiktig portfölj just nu? tack på förhand.
Marcus: Hej! Då kanske du ska titta närmare på ICA, Swedish Match och Skistar.

Moderator: Tiden rinner iväg och nu är dagens chatt avslutad. Vi tackar Marcus och alla som deltagit och passar på att önska en riktigt god helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar