Steven Christensen är vd på The Q Lifestyle, företaget som står bakom The Q Camera. Han var med och startade företaget för ungefär ett år sedan. Själva idén kommer dock från hans tre medgrundare Brandon Ricci, Andrea Acari och Joe Lesina.

– De hade haft den här idén ganska länge och gick runt för att träffa investerare i Sverige och Danmark när jag träffade dem, säger Steven Christensen.

Idén bygger på att varken dagens enkla digitalkameror eller avancerade mobiltelefoner uppfyller kraven som grundarna har på en pryl som ska kunna följa med på sena kvällsäventyr och kanske ett dopp i poolen. Kameran som företaget nu tagit fram är lika mycket en hårdvaru- som en mjukvaruprodukt.

Hårdvaran består av en vattentät kamera med ringblixt och inbyggd 3g-uppkoppling. Tanken är att den ska vara bättre än din mobil på att ta bilder när det är mörkt och vara mer tålig. Dessutom ska den ha en av mobilens viktigaste fördelar.

– När du tar en bild så vill du dela den. Det är en orsak att mobilen blivit så populär, säger Steven Christensen.

Därför laddas alla bilder som tas med kameran upp till företagets molntjänst via mobilnätet. Där lagras bilderna. Med en knapptryckning på kameran går det att välja vilka bilder som sedan ska delas vidare i sociala nätverk som Facebook eller Twitter. I konceptet ingår också en mobilapp för att titta på och hantera bilderna som lagras i molntjänsten. Att skapa en tekniskt sett enklare kamera som kommunicerade med nätet via en mobiltelefon var egentligen inte ett alternativ eftersom det enligt Steven Christensen skulle vara för krångligt att hantera för användarna.

Företagets kamera ska inte konkurrera med dagens kompaktkameror när det gäller megapixelar och andra specifikationer. Den har en sensor på bara 5 megapixels upplösning och målet är att varje bild ska vara bara 400-500 kilobyte stor. Det betyder att kameran inte är något för proffsen eller för den som vill skriva ut sina bilder på papper. Steven Christensen menar att det inte är viktigt eftersom målet är att bilderna ska visas på skärm via till exempel Facebook.

Riskkapitalbolaget Varenne valde att gå in med pengar i företaget redan från start något som enligt Steven Christensen var nödvändigt.

– När du ska ta fram en fysisk pryl så behöver du pengar redan från början, säger han.

Varenne också investerat i tv-tjänsten Magine och i Zound Industries. Det senare företaget ligger bakom hörlurar under varumärkena Urban Ears och Marshall och har en affärsidé som liknar The Q Lifestyles med konsumentelektronik som packas i ett färgglatt skal. De båda företagen delar också flera styrelseledamöter.

Kameran säljs till en början på företagets egen webbsida för 199 dollar. Men tanken är att den snabbt ska få vidare spriding till exempel via teleoperatörer som kan skapa paket med kameran och det 3G-dataabonnemang som är nödvändigt för att den ska fungera som tänkt.