fredag 4 oktober 2013

Chatt: Aktien slår indexfonder

Chatt: Aktien slår indexfonder

Fredrik: Hej Marcus! Ser du någon ljusning i Sandvik?
Marcus: Hej! Ja tids nog, även om ökad tillväxttakt i Kina lär krävas för att det ska bli fart i närtid.

Erika: Hej, mysigt skägg! Jag har sålt mitt hus och har c:a 500.000 kr som jag helst vill utveckla mer än på ett sparkonto på stora banken. Kan se det på 1-2 år. Vad tycker du att jag bör göra?
Marcus: Hej! 1-2 år är lite för kort tid för aktiemarknaden. Leta efter bra korträntefonder som placerar i företagsobligation, eller företagsobligationsfonder som satsar på papper med kortare löptid. En hedgefond som Brummer Multi-Strategy borde slå sparkonton också.

Henke: Det ryktas om kärlek mellan SEB och Danske Bank. Hur tror du SEB-aktien kan reagera på fakta? Det finns ju ett gammalt talesätt; "köp på rykte, sälj på fakta". Gäller det även här?
Marcus: Bankfusioner är ingen genväg till större vinster per aktie och kurslyft. Men allt som bevarar och stärker storbankernas oligopol gynnar dem och deras aktieägare på lång sikt. Blir det sammanslagning kommer det att kosta att genomföra, så det kan allt bli lite "sälj på fakta" då, i alla fall om aktierna gått upp innan.

K: Hej, Jag har gamla ärvda aktier (utan ingångsvärden som ska schablonbeskattas) där jag har både A+B-aktier i samma bolag, i flera bolag. Det här gör att min innehavslista blir väldigt lång fast jag egentligen inte har så många bolag. Bör jag samla ihop det till att ha antingen A eller B, inte båda, för enkelhet/överskådlighet? Eller är det bara dumt att röra på dessa som då frigör en massa skatt?
Marcus: Hej! Visst blir det enklare att bara äga det mest omsatta aktieslaget, istället för både A- och B-aktier i samma bolag. Men jag tycker inte du ska börja sälja av den anledningen, det är inte värt skattekostnaderna.

Inger P: Hej! Jag har en aktieportfölj ABB, Ica, Investor, Mtg, Sandvik, SEB, Trelleborg, Volvo, Atlas Copco, Axis, HM, Industrivärden, Ratos, SSAB o Telia, Bolicen. Investor, Mtg , Ica o Trelleborg har jag bra vinst på. Ska jag ta hem vinsten o köpa senare. Kinnevik har jag sålt o fått bra vinst på. Boliden har jag förlust inte så mycket. Tycker du det är något aktieslag jag saknar. Tacksam för svar. Inger
Marcus: Hej! SSAB är köpvärt för konjunkturoptimister, men på flera års sikt inget favoritbolag. Det är en knepig bransch. Din portfölj ser bred ut, men ett bra fastighetsbolag som Castellum skulle komplettera.

Tom: Funderar på att börja aktiespara till mina barn. Är Investor bättre än t ex indexfonder?
Marcus: Ja, Investor har slagit börsindex sett över många år.Investor är dessutom i nuläget billigare än indexfonder.

Anders / PåGe: Hej Marcus! Jag ligger + på ABB 7%, AtlasCopco 6%, Loomis 44%, HM23%, Mekonomen% Axis21%. Resterande aktier är - Cision34%, Volvo 0%, Betson0%, Oriflame 2%, Ratos3%, HIQ0%, tele24%. Är det något som jag behöver avyttra med tanke på USA krisen. Portföljen är placerad i investeringssparkonto.
Marcus: Hej! Hur USA-krisen kommer att påverka börsen vet jag inte, ser du det på sikt behöver du nog inte oroa dig. Jag ser inget specifikt innehav att sälja, men att öka likviderna lite grann behöver inte bara fel om du är orolig för kursrekyl.

Elisabeth: Hur kommer oron i den amerikanska ekonomin att på verka den svenska aktiemarknaden den närmaste tiden. Dags att sälja?
Marcus: Det kan komma att hicka till på börsen, men det går inte att veta. Behöver du pengarna till annat utanför börsen det närmaste året eller två ska du sälja nu.

Rådvill: Vill ha ett råd om min portfölj. Har i dagsläget: Alliance Oil, ABB, Electrolux, Lindab, Sandvik, Skanska, Volvo, HM, Fabege, Industrivärden Investor, Swedbank, Tele2, Betsson, Cdon. Bäst är Lindab 12,73% o ABB 7,02%. Sedan är det mest minus. Har köpt aktierna vid olika tillfällen. Sålde, rätt eller fel, oktober 2012 en del som hade gått bra, Atlas Copco, HM, Boliden, Electrolux. Vad skall jag göra, Sålde idag SSAB med stor förlust för att sätta dessa pengar i något annat. MVH Rådvill
Marcus: De flesta av dina aktier är framgångsrika svenska bolag. Ska du sälja är det bättre när konjunkturen står på topp och börsen är ännu dyrare, ligger du på minus nu är det lika bra behålla. Men håll ögonen på en lottsedel som CDON.

Birgitta: Hej. Jag har köpt CDON Group aktier är det en aktie som jag skall behålla trots att de sjunkit sen jag inhandlade dem.
Marcus: Hej! Det är en högriskaktie som både kan rasa vidare och lyfta. Lyckas de få ordning på logistik och lager är det en framtidsaktie, men det återstår att se. Om du ska behålla beror lite på vad du tror, hur stor del av portföljen CDON utgör och din placeringshorisont. Det är inte direkt fel att ha en liten chanspost i CDON, men det är verkligen ingen aktie att ligga tungt i.

optimist: vad tror du om Estea kapitalandelsbevis ned 6,25% ränta
Marcus: Estea tycker jag är ett spännande alternativ till vanliga fastighetsaktier. Tidigare handlades andelsbevisen med rabatt, kanske kommer de tiderna tillbaka. Efter jag tror det var sex år ska det hela avvecklas, så substansrabatten lär i såf all inte bli evig. Det är ganska få fastigheter som de äger, vilket drar upp risken.

Tina: Hej Marcus =) Nu är dina goda råd guld värda! ..våndas med mina fonder: har Nordeas: Alfa, European HighYieldBond, Global DividendFund samt ISK;Emerging Star EquityFund – det sistnämnda med höga avgifter: 1,5%förvaltaravg.+1,89%årligavgift =( ...dyrt,eller hur? Vill nu ha din åsikt om dessa – ISK’n har stått o stampat nu i över ett år, Alfa gått bäst samt EuropeanHYB... Tack på förhand! =) och ha en fortsatt trevlig fredag=)
Marcus: Hej! Emerging Star EquityFund kostar 1,5% i förvaltning, ja. Totala kostnaderna (inkl förvaltningsavgiften) är 1,9%, du ska alltså inte summera de båda procentsatserna. 1,9 procent är ganska dyrt, men fonden har ingen lång historik så det är svårt att ge ett råd.

Åke: Ber om Dina synpunkter på följande innehav relativt jämt fördelat på: Axis, Betsson, Billerud, NCC, Sandvik, Indutrade, Sectra, Sobi, Sweco. Köp, sälj, öka eller minska?
Marcus: Behåll. :-)

Skåningen: Tjenare tomten! Äger aktier på minst 10 års sikt till ett värde av ca. 800 000 kr. Är det något som ska bort eller något jag bör komplettera med? Portföljen består av Bilia, Swedbank, Alfa Laval, HM, Duni, Skanska, JM, Atlas Copco, Elekta, Hexpol, Volvo, Wihlborgs, Ratos, Fabege, Betsson, Getinge, Peab, Neurovive Pharma (fallande värdering). Tack för en bra chatt och trevlig helg!
Marcus: Hej! Det ser ut som ett bra portfölj. Det sistnämnda bolaget känner jag sämst till, men det luktar hög risk. :-) Håll ögonen på dem.

Johan: Hej Mackan! Jag undrar vad du tyckte om SVT programmet Kapitalismens återvändsgränd som sändes i måndags SVT 2 kl.23? Experterna anser att staten i USA genom sin tryckning av nya dollar är ett stort Ponzibedrägeri. Dollarn är ej kopplad till guldet sedan 1971. Det kommer att stjälpa hela det finansiella systemet inom 10 år.De tycker man ska köpa på sig guld, vad tycker du? Vad händer med dollarn när man trycker nytt för 85 miljarder dollar/månad. Ska man sälja sina aktier, hur gör du? tacksam för dina synpunkter. mvh Johan
Marcus: Hej! Guldpriset styrs till stor del av hur mycket guld som produceras i guldgruvorna och är inte så avhängigt länders ekonomier. Bra att valutorna inte är kopplade till det längre. Det är helt okej att ha lite ädelmetaller och/eller tryggt sparande i portföljen. Jag såg stora delav av dokumentären, och den hade sina poänger, men var stundtals vinklad. Jag stängde av TV:n när någon tomte började prata om hyperinflationen i Zimbabwe, eftersom den i nuläget är helt irrelevant jmf USA.

Hans: Hej. En god vän till mig sa att när man köper råvarucertifikat på börsen så följer inte dessa marknadspriset (spotpriset) utan sk. terminer vilket kan innebära att certifikatet går ned i pris trots att marknadspriset går upp. Kan detta stämma och varför ska man då investera i den här typen av produkter när man inte vet hur utfallet blir?
Marcus: Hej! Det stämmer, men det är de kortaste terminerna (1-3 månader) som följs och ligger alltid nära spotpriserna. Att köpa till spot går normalt inte för en finansiell placerare, för då blir du sittande med t.ex. vetesäckar eller oljetunnor i något dyrt lager någonstans. Detta eftersom spot är priset på leveranser nu idag. Att följa de kortaste terminerna funkar tillräckligt bra.

Anders / PåGe: Funderar på att köpa: Peab, Nordea, Huvudstaden. Vad tycker du Marcus :-) Har ISK
Marcus: Just nu gillar jag Hufvudstaden och Nordea bäst av de aktier du nämner.

Långsiktig: Hej Marcus, Jag har haft tur och arbetat i eget bolag och sparat ihop en portfölj på ca 2,2 Mkr som ser ut så här. 44% Aktier (Stora bolag i Sverige, USA och Europa med fokus på investment, Industri, finans och teknik) 27% Brummer & P. Multi Strategi Hedge 18% Preferensaktier (främst fastigheter) 6% Handelsbanken Råvaru fond 5% Skagen Kon-tiki Min spar horisont är lång 10-25år. Jag har som målsättning att få någonstans runt 6-10% per år. Är beredd att gå all in på aktier om det kommer en krasch. Men känner att det inte är läge att göra det nu när det är all time high tider både i Sthlm och New York. Känns det ok att ligga i preferens och hedgen i väntan på en krasch? Vad är dina synpunkter och rekommendationer för framtiden?
Marcus: Hej! Du gör rätt som inte går all in på aktier efter alla uppgångar. Det är alltid bra med riskspridning, eftersom framtiden är svår att förutsäga. Blir det en stor rekyl kan du med fördel börja öka i aktier. Hedgefonder och "preffar" är helt okej som tryggare alternativ, även om långsiktigt stigande räntor skulle göra preferensaktierna mindre fördelaktig.

claes: vad väntar du dig av rapportfloden som nu kommer?
Marcus: Jag tror på bättre orderingång för vissa industribolag, men inte för alla. Fortsatt lite brokig utveckling på den fronten med andra ord, men med viss dragning åt det ljusare hållet.

gunilla: Hej! Tack för en informativ o saklig chatt! Har Swedbank, iIndustrivärlden, Lundbergs, Telia , Balder, Ratos, Klövern preferens. Har 75% i kort räntefond samt Hedge,+lite fonder ska jag öka på aktierna ? förlorade mkt när Lehmannkraschen och den dåvarande förvaltaren köpt Aktieindexobligationet utan ngn garanti i just Lehmanns, sedan dess försöker jag sköta allt själv, Tacksam för ett råd
Marcus: Hej! Blir det en ny börskrasch eller nedgång ska du öka i aktier. Däremot ska du se till att inte ha mer aktier än du mår bra av, vi påverkas alla negativt när våra aktier rasar i värde.

Företagaren: Hej! Här kommer en udda fråga,jag har ett AB som skall likvideras efter 5 år ett sk. 5:25 bolag.I bolaget finns en aktiedepå för 2milj,med en latent vinst på 100%.Vilket anser du bäst a) sälja allt och skatta 30% nu i bolaget samt flytta till Kapitalförsäkring och privat skatta 25% efter 5 åreller b) inte göra något nu utan efter 5 år privat skatta 30% reavinst samt därefter skatta 25% enl. 5:25 regel,tror själv alt a) ger en liten privat fördel
Marcus: Hej! Jag kan inte mycket om företagsbeskattningar, men generellt ger jag det här rådet: Behåll aktierna tills vidare, men blir det en nedgång på börsen eller i enskilda innehav börjar du sälja och då blir det lägre reavinster än när det stod som högst. Flytta pengarna till ISK eller KF och köp tillbaka aktierna. När börsen vänt upp igen har du då reavinster i en depå där du inte behöver skatta på vinsterna på det sättet.

lel: Vad tror ni om Transcom?
Marcus: En turn around-kandidat med dålig historik. Stor uppsida om det vänder på sikt, antar jag. Risken gör att det inte år något jag rekommenderar.

Ingemar: Africa OIL, Axis, Betsson, Fabege, HM, Hexagon, Karo Bio, Med Cap, Neuro Vive, New Wave, Opcon, Precise Bio, ShaMaran Petro, Simba Energi. Vad sägs om detta innehav.
Marcus: Många högriskaktier. Följer du dem noga och har stop loss eller liknande för att inte hänga med ner om det går illa kan det kanske funka.

moderator: Då är aktiechatten avslutad för i dag. Vi tackar Marcus och alla som deltagit. Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar