onsdag 30 oktober 2013

Google Glass-effekten - Computer Sweden

Google Glass-effekten - Computer Sweden

Vad finns det egentligen för användningsområden för Google Glass - idag och i framtiden? Och hur uppfattas bäraren av Googleglasögonen av sin omgivning? Computer Sweden har sökt upp ett par av Googles testanvändare för att ta del av deras inledande erfarenheter.

Denna artikel är en del i ett tema om Google Glass-testarna.
Del 2: Hon var först i Sverige med Glass
Del 3: "Stor potential i Google Now-kopplingen"




Phil Barrett fiskar upp sina Google Glass ur en tygpåse. En minut senare är han omgiven nyfikna människor som vill testa Googleglasögonen – och veta allt om vem han är. Glasögonen är inte bara ett nytt datorkoncept, utan även en social statusmarkör.

Phil Barrett är utvecklare. Amerikan, men bosatt i Finland – och nu på Sverigebesök. Han tillhör den hittills rätt exklusiva krets som valts ut som testare av Google Glass. Han är en av dem som Google nu hoppas ska ge nya svar på frågan vad augmented realitity-glasögonen med inbyggd kamera och smartmobil egentligen kan användas till.

Phil Barrett har många idéer kring det.

– Tänk dig exempelvis en Google Glass-app som hjälper dig att hitta rätt under motorhuven på hyrbilen, som visar dig var du ska fylla på spolarvätska, säger han.

Servicepersonal kan få maskinritningar i glasögonen samtidigt som de arbetar med dem. Kranförare i containerhamnar kan via projektioner i glasögonen se vad olika containrar innehåller och var de ska flyttas. Kanske blir glasögonen i framtiden till och med företagens primära kontaktlänk till den egna personalen ute på fältet.

Även på Google+ överträffar Google Glass-testarna varandra med förslag på tillämpningar.

Men det är inte bara Googleglasögonens funktion som sporrar till kreativa tankeansträngningar. Även själva designen och det futuristiskt humanoidliknande drag som Google Glass-bäraren får har triggat igång nya strömningar i modevärlden. I ett av den tongivande modetidningen Vouges höstnummer finns en stort uppslagen bildsvit där vaxdockeliknande modeller i Googleglasögon poserar i dystopiska framtidslandskap.

I vissa andra streetmodeströmningar har Google Glass istället blivit en exklusiv accessoar. Och it-kretsar blir glasögonen ofta en spännande social statusmarkör.

Det märks inte minst när CS träffar Phil Barrett på Stockholms nya start up-centra SUP46. Först sitter vi ensamma och pratar. Men när Phil Barrett fiskar upp sina Google Glass ur en liten tygpåse väcker det samma reaktioner som om en ljuvlig doft plötsligt skulle ha ringlat sig ut genom lokalen. Start up-människor tittar upp från sina skärmar och gläntar nyfiket på dörrar till sammanträdesrummen.

– Hoppsan, hoppsan, vem är du? Jultomten? utbrister en startup-kille.
– Har du Google-brillor? Fram med dem! utbrister en annan.

Snart är Phil Barrett omringad av människor som inte bara vill testa Googleglasögonen, utan också veta vem han är och hur han gjort för att få tag i dem.

Glasögonen vandrar likt en kungakrona från hjässa till hjässa, samtidigt alla knäpper bilder med sina mobilkameror.

– Ok Google...eh, jag menar Ok Glass, säger Instabridgechefen Niklas Agevik, som i villervallan glömmer bort öppningsrepliken till röststyrningen av Google Glass.

När Frank Schuil, vd för Bitcoin-företaget Safello, får glasögonen testar han att få dem att visa en vägbeskrivning till Ikea.

– Så är det jämt, när man visar upp glasögonen, säger Phil Barrett vant.

En orsak till det stora intresset är naturligtvis den exklusivitet som Google skapat runt glasögonen genom att först presentera dem storskaligt men sedan bara låta några få skaffa dem. Få Googleglasögon har letat sig ut till nordiska användare. I Finland känner Phil Barrett bara till tre stycken Google Glass-användare. I Sverige är det exakta antalet okänt. Men så sent som i somras handlade det även här bara om enstaka exemplar.

Själv använder Phil Barrett sina Google Glass i många olika sammanhang.

– Det händer att jag sätter på mig dem direkt på morgonen och kollar mejl. När jag är ledig och inte ska någonstans händer det att jag har dem på mig nästan hela dagen, säger han.

Utomhus bär han inte Googleglasögonen lika ofta. Men det beror inte på att de drar till sig alltför mycket uppmärksamhet och nyfikna frågor, betonar Phil Barrett.

– Så fungerar det inte i Finland. Där stirrar de flesta ner i gatan och går förbi utan att fråga något.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar