tisdag 1 oktober 2013

Prediktiv analys och Google Now: världens farligaste appar? | USAbloggen.se

Prediktiv analys och Google Now: världens farligaste appar? | USAbloggen.se

Tags: , , , ,

Skrivet av Lennart on May 14, 2013
Posted Under: Appar
Dagens mobiler kan lära sig alltmer om dig och dina dagliga rutiner. Så om du pendlar från Uppsala till Stockholm varje Måndag, Onsdag och Fredag kl 7:17 med X2000 från Luleå, och tåget just har blivit 20 timmar försenat i Gävle på grund av att alla hjulen har ramlat av loket, så kan din mobil i princip varna dig redan innan du lämnar hemmet.

Den kan också tipsa dig om att ta med dig ditt paraply eftersom en kallfront just närmar sig Öregrund och Östhammar. Och den kan sen texta din älskarinna i Stockholm och förklara att du kommer att bli 20 timmar försenad till ert kärleksmöte på Operakällaren och avbeställa bordet.


Såna här appar är redan populära inom sjukvården, där dom kan tipsa dig om att du har glömt att springa din löparrunda, inte tagit din diabetesmedicin, att du ska på koll på sjukhuset i morgon kl 15:20 och glöm för helvete inte att ta med dig ett färskt urinprov, och att dom har extrapris på kondomer på apoteket och du bara har tre kvar.

Men när Google nu kommer ångande med sin superapp Google Now så blir det rött på hela linjen, för det här är en oerhört påträngande app som hotar hela ditt privatliv, sådant det nu är. Det är också en app som inte är precis vad den utger sig vara.
Tom Simonite skriver i MIT Technolgy Review: With Personal Data, Predictive Apps Stay a Step Ahead. Apps that proactively help people with their lives represent a significant departure from earlier approaches to software.
A new type of mobile app is departing from a long-standing practice in computing. Typically, computers have just dumbly waited for their human operators to ask for help. But now applications based on machine learning software can speak up with timely information even without being directly asked for it.
They might automatically pull up a boarding pass for your flight just as you arrive at the airport, or tell you that current traffic conditions require you to leave for your next meeting within 10 minutes.
Visst, jag pendlar från Cupertino till norra ändan av Silicon Valley, genom Palo Alto. Och förra veckan så upptäckte jag plötsligt att Foothill Expressway var avstängd! Så jag fick köra åtskilliga kilometer extra för att komma ut på motorvägen. Hade jag haft Google Now hade den – kanske – kunnat varna mig.
Men för att Google Now ska fungera vill Google att få tillgång till all min personliga information, som man sen samkör för att sätta in målinriktad reklam i Google Now.

Så om jag är ute och promenerar i Uppsala, säg, och passerar en ICA-butik, så vips så kommer Google Now att tipsa mig om extrapris på Stekt Strömming, och sen några meter senare när jag passerar en biograf så får jag veta allt om de senaste amerikanska våldsfilmerna.

Och om jag råkat ha Googlat på stövlar under de senaste tre månaderna och passerar en bokhandel så får jag tips på Johannes von Schnurres “En stövelfetischists Vardag” på 2000 sidor från 1897 i nyupplaga med illustrationer.

Dvs vad Google Now är är en reklamapp, som suger åt sig alla dina personliga data för att sen bombardera dig med skräddarsydd reklam som du inte alls vill ha.
Såna här appar är som reklam-TV, dom försöker ta över ditt liv. Att styra det i viss riktning. Att få dig att konsumera mer och oftare. Att förvandla dig till en soffpotatis fast du är ute och går på stan.
Jag gillar appar, jag gillar mobiler, jag jobbar för sjutton med mobil-teknologi här i Silicon Valley.
Men såna här appar är jag inte förtjust i. I alla fall inte utanför sjukvården.

Ni är varnade.
Pressklipp:
Även Samsung utvecklar 5g,Samsung: 5g klart 2020,Mobilen ersätter säkerhetsdosan,Unga experter ska göra Sverige bäst på it
Svenska bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar