torsdag 31 oktober 2013

Så ska bankerna möta smartapparna - Computer Sweden

Så ska bankerna möta smartapparna - Computer Sweden

Analysera dina kortköp och se exakt vad du lägger pengarna på. Ekonomitjänster som Tink och Qapital driver på intresset för "smartbanken". Nu är det dags för storbankerna att haka på.

Ekonomitjänsten Tink hade redan en vecka efter lansering lockat 50 000 användare. ”Kundtillströmningen och de positiva omdömena visar att det finns ett jättestort intresse bland allmänheten, den signalen tror jag absolut att storbankerna uppfattar", säger vd Daniel Kjellén.
 
Förra året lanserade Skandiabanken sin "smartbank" och under hösten har ekonomitjänsterna Tink och Qapital gjort sig mer kända bland allmänheten. Redan en vecka efter lanseringen hade 50 000 kunder registrerat sig för Tink. Det de har gemensamt är att det du betalar med kort sammanställs och analyseras. Tanken är att privatkunder ska få reda på hur pengarna används, och kanske också leda till att lite mer pengar sparas. Än så länge har storbankerna, undantaget SEB, hållit sig relativt anonyma.

– Kundtillströmningen och de positiva omdömena visar att det finns ett jättestort intresse bland allmänheten, den signalen tror jag absolut att storbankerna uppfattar. Vi ska inte ta åt oss äran ensamma, men marknaden har visat att intresse finns, säger Daniel Kjellén, vd för Tink.

SEB lanserade redan 2011 Ipad-appen Min ekonomi. Den kan användas för att skapa budgetar, även för andra personer än de som är kunder hos banken. I dagsläget är det ungefär 10 000 som använder den per månad, uppger presschefen Anna Helsén. I framtiden kan det bli aktuellt med fler plattformar.

– Det jobbar vi med hela tiden. Dels att den kan komma till fler plattformar, och att man ska kunna göra mer med den, säger Anna Helsén.

Hur ser ni på konkurrensen från de nya tjänsterna?
– Konkurrens är bra, men vi har det själva också och ser behovet hos kunderna, säger Anna Helsén.

Swedbank och Nordea gör ingen hemlighet av att de arbetar med att ta fram den här typen av tjänster, men lämnar inga närmare detaljer än så.

”Att skapa redskap för att ge kunderna en tydlig och lättöverskådlig översikt över sin ekonomi är högt prioriterat på vår utvecklingslista för alla onlinekanaler (internetbanken och mobilbanken). Vi lägger fokus på detta då vi ser en efterfråga från våra kunder. Vi kan ej ge vidare detaljer eller tidsplan då arbetet pågår”, skriver Nordeas presschef Erik Durhan i ett mejl till Computer Sweden.

Swedbank berättar att de redan till våren har planer.

”Utan att gå in i detalj på vad vi har i plan så kan jag säga att det kommer att hända mycket under det närmaste året, med start redan under våren”, meddelar Lotta Lovén, chef för digitala tjänster.

Handelsbanken är än så länge hemligast och säger bara att de följer utvecklingen noga.

Enkät: Så svarar bankerna

Swedbank
Lotta Lovén, chef för utveckling av digitala tjänster:

Har ni något eget initiativ till att bygga den här typen av tjänst för kunderna?
”Utan att gå in i detalj på vad vi har i plan så kan jag säga att det kommer att hända mycket under det närmaste året, med start redan under våren. Detta är ett viktigt satsningsområde i vår plan för de digitala kanalerna”.

Ser ni att det finns intresse hos kunderna för den här typen av tjänst?
”Vi ser ett starkt intresse hos kunderna för tjänster som underlättar förståelsen för den egna ekonomin och ger bra överblick”.

Hur ser ni på att småföretag hinner före och knyter upp kunderna till sin tjänst?
”Att mindre aktörer är snabbare ut på marknaden är naturligt och behöver inte vara negativt. Vi följer utvecklingen och responsen från de som använder tjänsterna och även de som av olika anledningar inte vill använda de lösningar som finns på marknaden idag. Våra tjänster kommer att vara integrerade i de mobilbankslösningar som kunderna redan använder och kräver inte en extra app eller en extra inloggning. Kunderna behöver inte heller exponera sina inloggningsuppgifter till banken hos någon annan”


SEB
Anna Helsén, presschef:

Har ni något intiativ att ta Min Ekonomi till fler plattformar?
– Det jobbar vi med hela tiden. Dels att den kan komma till fler plattformar, och att man ska kunna göra mer med den.

Ser ni att det finns intresse hos kunderna för den här typen av tjänst?
– Vi märker att det är ett stort intresse.

Hur ser ni på att småföretag hinner före och knyter upp kunderna till sin tjänst?
– Konkurrens är bra, men vi har de funktionerna själva.


Nordea
Erik Durhan, presschef:

Har ni något eget initiativ till att bygga den här typen av tjänst för kunderna?
”Att skapa redskap för att ge kunderna en tydlig och lättöverskådlig översikt över sin ekonomi är högt prioriterat på vår utvecklingslista för alla onlinekanaler (Internetbanken och Mobilbanken). Vi lägger fokus på detta då vi ser en efterfråga från våra kunder.  Vi kan ej ge vidare detaljer eller tidsplan då arbetet pågår”.

Hur ser ni på att småföretag hinner före och knyter upp kunderna till sin tjänst?
”Vi ser en efterfråga efter dessa tjänster från våra kunder, och därför är detta prioriterat”.


Handelsbanken
Henrik Westman, presschef:

Har ni något eget initiativ till att bygga den här typen av tjänst för kunderna?
” Vi följer utvecklingen noga på detta område noga men går av konkurrensskäl inte in närmare på vad vi gör”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar