onsdag 27 november 2013

Omvärdera Windows 8? Glöm det! - Computer Sweden

Omvärdera Windows 8? Glöm det! - Computer Sweden

"Jag förlorar min förmåga att navigera när alla ikoner packas ihop i en enda stor rektangel i mitten av skärmbilden", skriver Lars Danielsson.

Efter att jag skrev en krönika om min motvilja mot Windows 8 för några veckor sedan har det strömmat in kommentarer och mejl i stor mängd. Jag blir faktiskt lite rörd av alla genuina uppmaningar och tips jag har fått. Tack för det!

Under tiden har jag kommit på vad som triggar min antipati mot Windows 8.

Det är alla sabla fyrkanter som ställer till det. Jag förlorar min förmåga att navigera när alla ikoner packas ihop i en enda stor rektangel i mitten av skärmbilden. Det blir omöjligt, eller åtminstone mycket svårt, att på ett snabbt och naturligt sätt hitta saker.

Det första jag gör när jag får en ny dator är att dra ut ikoner till hörnen av skärmbilden, för att sedan fylla på i andra områden. Datorskötsel uppe till vänster, mer lågnivåhantering av datorn nere till vänster, musikprogram uppe till höger, musikfiler nere till höger, Officeprogram direkt till höger om datorskötsel, utvecklingsverktyg uppe i mitten. Och så vidare.

Det är kört med Windows 8.

Skriv nu inte kommentarer och mejl om att det går att använda något specialskalprogram för att ordna de saker som jag vill göra, eller att det faktiskt går att åstadkomma sakerna med Windows 8 i standardutförande. Skriv gärna mejl och kommentarer om andra saker!

Min poäng är att det är det spontana och naturliga sättet att interagera med en mjukvara som påverkar min uppfattning om den, inte vad som med mer eller mindre ansträngning går att göra trots att det går stick i stäv med den huvudsakliga tanken om hur mjukvaran ska användas.

Det är inte så att jag är helt emot att pilla med och anpassa saker. Tvärtom. Jag skulle vilja påstå att jag ägnar extremt mycket tid åt att pilla med och anpassa saker. Men jag vill välja med vad själv och skrivbordet i Windows är inte en av de sakerna. Om det inte fungerar som jag vill direkt så är det kört för min del.

Det är möjligt att jag är min egen största fiende, men det är min sak. Och som konsument är det jag som väljer hur jag spenderar mina pengar, hur dumt eller smart det än är. Jag tror att det är så med väldigt många människor, kanske med de allra flesta. Och jag tror att det är därför det formuleras mycket missnöje med användargränssnittet i Windows 8.

Om du inte tillhör de missnöjda så är det bara att gratulera. Du är en vinnare i Microsofts massakrering av det användargränssnitt vi en gång kände som Windows.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar