torsdag 19 december 2013

10 effektiva skydd mot cancer | Aktiv Träning

10 effektiva skydd mot cancer | Aktiv Träning:

Cancer
Om du lever hälsosamt kan du rusta upp ditt immunförsvar så att det blir bättre på att stå emot angrepp från de över 100 typerna av cancer som kan invadera och förstöra kroppens celler. Även dina gener har betydelse för om du drabbas av cancer, men det är viktigt att du själv gör en rejäl insats för att minimera risken.

1. Undvik rök och rusningstrafik
Förebygger särskilt:
Alla typer av cancer.
Stärker:
Massor av frisk luft.
Försvagar:
Cigaretter och avgaser.
Tycker du att det är asocialt att lämna ett sällskap av rökare för att slippa undan röken? Faktum är att det är tämligen förnuftigt. Vart tredje dödsfall av cancer beror på aktiv eller passiv rökning. Om du röker eller dagligen utsätts för passiv rökning kan du göra din hälsa den ojämförligt största tjänsten genom att fimpa och ta dig ur rökdimman.
Avgaser och annan förorenad rök är också skadliga. Undvik därför att uppehålla dig i närheten av bilköerna i rusningstrafiken. Lägg dina löpturer i mindre trafikerade områden.

2. Skydda huden
Förebygger särskilt:
Hudcancer och malignt melanom.
Stärker:
Solskydd och mat med E-vitamin.
Försvagar:
Sol och solarium.
Skydda särskilt huden på skidresor och under sommaren när du utsätts för stora mängder skadlig uv-strålning. Och strunta i solariet – det är lika illa. E-vitamin och betakaroten skyddar mot uv-strålning, så ät t.ex. morötter, spenat, mandlar och nötter.

3. Drick mer vatten och mindre öl
Förebygger särskilt:
Cancer i mun, svalg, luftrör, matstrupe och lever.
Stärker:
Vatten och te.
Försvagar:
Öl, vin och sprit.
Du vinner riktigt mycket på att skära ner på alkoholen som är ytterst cancerframkallande. Överkonsumtion av alkohol innebär en skyhög risk för levercancer och möjligtvis även cancer i tjock- och ändtarmen. Man har även påvisat samband mellan hög alkoholkonsumtion och bröstcancer hos kvinnor.
De flesta av oss kan dock inte föreställa oss att helt avstå från vin och öl, så Socialstyrelsen har satt den övre gränsen för måttligt regelbundet drickande för män vid 14 standardglas i veckan och högst 4 standardglas samma kväll. Både öl, vin och sprit ökar risken för cancer eftersom det är själva alkoholen som är skurken.
Feströkare ska tänka till en extra gång innan de tänder ciggisarna. Alkohol förstärker nämligen tobakens cancerframkallande verkan. Vänj dig vid att dricka vatten och te för att släcka törsten, och spara ett par glas gott vin till ett festligt tillfälle. Men försök även undvika att alla mysiga stunder blir förknippade med alkohol.

4. Håll koll på vikten
Förebygger särskilt:
Tarm- och njurcancer samt cancer i matstrupen.
Stärker:
Fullkorn, frukt och grönt.
Försvagar:
Fett i maten.
Överviktiga personer har större risk att utveckla cancer och de är svårare att behandla om de väl har fått en cancersjukdom. Övervikt ökar bland annat risken för tarmcancer. Samtidigt pekar en del forskning på att även risken för att få cancer i njurarna och matstrupen ökar om du bär omkring på alltför stora fettdepåer. Kontrollera ditt midjemått. Det ska helst inte överskrida 94 cm för män.
Dina bästa vapen mot övervikt är att äta många fullkornsprodukter och grönsaker. Välj gärna frukt i stället för onyttiga snacks, och minska intaget av fett kött och feta ostar samt socker från t.ex. läsk, godis, ris och pasta. Se även till att äta nyttiga mellanmål med jämna mellanrum, så att du inte blir vrålhungrig och äter för mycket vid huvudmåltiderna.

5. Ät fullkorn
Förebygger särskilt:
Tarmcancer.
Stärker:
Havregryn, rågbröd, brunt ris, bönor och fullkornspasta.
Försvagar:
Raffinerade spannmålsprodukter, t.ex. vitt bröd.
Den stora mängden kostfibrer i fullkornsprodukter skyddar mot tarmcancer och mättar samtidigt bättre än raffinerade spannmålsprodukter. Ha gärna som målsättning att bara äta spannmålsprodukter av fullkornstyp. Gör också grytor med bönor i, till exempel chili con carne.

6. Använd kryddor i stället för salt
Förebygger särskilt:
Cancer i magsäcken.
Stärker:
Alla slags örtkryddor.
Försvagar:
Salt, köttpålägg, dressing, färdigmat och rökt mat.
Använd gärna massor av örtkryddor när du lagar mat. Örterna innehåller antioxidanter som kan hjälpa till att bromsa eventuella cancercellers tillväxt. Men framför allt ersätter de en del av saltet som vi använder för att sätta smak på maten. För stora mängder salt i maten ökar risken för cancer i magsäcken.
Just saltmängden är en av orsakerna till att cancerforskare direkt avråder från intag av industriellt framställda köttpålägg. Den största andelen av vår alltför stora saltkonsumtion kommer från mat som vi har köpt i halvfärdigt eller färdigt skick.
I genomsnitt äter vi i Sverige ungefär 10 gram salt per dag. Kostexperterna rekommenderar att vi sänker konsumtionen till 6 gram om dagen – och gärna ännu mindre.

7. Motionera mera
Förebygger särskilt:
Prostatacancer och tjocktarmscancer.
Stärker:
Din puls!
Försvagar:
Tv-tittande.
Träning är ett av dina viktigaste skydd mot alla former av cancer. En sammanställning av 50 stora befolkningsundersökningar visar att massor av fysisk aktivitet minskar risken för att utveckla tjocktarmscancer med ca 30 procent. En stor amerikansk undersökning har visat att 3 timmars träning i veckan minskar risken för prostatacancer med hela 70 procent, så ett motangrepp med motion kan få stor betydelse för om du kommer att undvika att drabbas av cancer eller inte.
Träning stärker dels immunförsvaret så att det blir bättre på att bekämpa de skadliga ämnen som ständigt invaderar kroppen, dels ökar träning produktionen av testosteron, vilket också anses spela in. I synnerhet intensiv konditionsträning flera gånger i veckan har en gynnsam effekt, och rekommendationen är minst två timmar med hög puls per vecka. Det kan t.ex. vara löp- eller cykelträning där man pressar sig själv.
Frekvensen är en annan central faktor. Ju oftare du är fysiskt aktiv, desto bättre. Målet är därför både att få upp pulsen rejält några gånger i veckan och att röra på sig dagligen. All aktivitet behöver med andra ord inte vara träning. Om du tar en promenad eller cyklar till jobbet stärks också ditt försvar mot cancer.

8. Köp mer fisk och mindre kött
Förebygger särskilt:
Tarmcancer.
Stärker:
Fisk och fågel.
Försvagar:
Fyrbenta djur och industriellt framställt pålägg.
Om du är överdrivet förtjust i kotletter och biffar finns det starka indikationer på att du löper större risk för att få tarmcancer. Därför rekommenderar experterna att vi varje vecka nöjer oss med mindre än 500 gram rött kött – det vill säga kött från gris, ko, får och get. Ett halvt kilo rött kött i veckan är inte så mycket, så för att få massor av protein som håller dig mätt och smal är det smart att äta mer kyckling, kalkon och fisk som inte antas öka cancerrisken.
När du då och då hugger en god biff eller stek, så tillred den så skonsamt som möjligt hellre än att steka den i stekpannan. Om du sätter in steken i ugnen och långtidssteker den blir den väsentligt nyttigare än i stekpannan.

9. Ät frukt och grönsaker
Förebygger särskilt:
Cancer i mag- och tarmkanalen.
Stärker:
Frukt och grönt.
Försvagar:
Onyttiga snacks.
Frukt och grönt innehåller en lång rad vitaminer, mineraler, kostfibrer och växtämnen som i djurförsök har visat sig kunna förebygga cancer. Särskilt broccoli, svarta vinbär, blåbär, grönkål och russin är bra. Skär ner på godis och kakor och ät frukt, bär och torkad frukt i stället.

10. Ta stress på största allvar
Förebygger särskilt:
Lymfcancer.
Stärker:
Motion och andra aktiviteter som får dig att glömma allt annat medan du håller på med det.
Försvagar:
Stress och hets.
Det finns 30 års forskning som visar ett klart samband mellan kronisk stress och cancer. Stress försämrar immunförsvaret, och djurförsök visar att psykisk överbelastning försämrar funktionen hos de celler som har till uppgift att förhindra cancerceller från att sprida sig. Studier på människor visar att ett försvagat immunförsvar kan medverka till t.ex. lymfcancer.
Dessutom kan en kropp som försvagats av stress ha svårt att bromsa cancercellernas tillväxt. Se till att du dagligen får andningspauser då du inte tänker på jobb, plikter eller problem.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar