fredag 31 januari 2014

Nu vill kineserna ta över mobilvärlden - Computer Sweden

Nu vill kineserna ta över mobilvärlden - Computer Sweden



Lenovos köp av Motorola ligger helt i linje med företagets
ambition att inom fem år bli världsledande på smarttelefoner. Men Lenovo
är inte ensamt - i hasorna följer en uppsjö kinesiska tillverkare som
också har världen i sikte.


 

Regionen ”Greater China” står för 39
procent av den globala försäljningen av smarttelefoner och uppvisade i
fjol den högsta tillväxten i hela världen. Då såldes över 300 miljoner
smarttelefoner i Kina, nästan dubbelt så mycket som året före.


Den leverantör som har de uttalat mest agressiva expansionsplanerna är Lenovo,
som om fem år vill vara störst i världen på smarttelefoner. I år ska
företaget satsa extra på USA. Lenovo har inte ett jättestarkt varumärke i
väst, men är idag världens största pc-tillverkare, som redan 2005 köpte
IBM:s tillverkning av persondatorer. Nyligen köpte Lenovo även IBM:s enklare servrar och köper nu alltså dessutom Motorolas smarttelefontillverkning av Google.


Samsung är fortfarande
marknadsledande i Kina. Apple hamnade 2012 först på en sjätteplats.
Statistiken för helåret 2013 är ännu inte komplett, men som bäst väntas
den amerikanska giganten bli femma på världens största och snabbast
växande marknad.


Ungefär 60 procent av alla
smarttelefoner som säljs i Kina kommer från inhemska tillverkare. Enligt
Anjit Ratwal på analysfirman Gartner beror det på en rad billiga
modeller som går väl hem hos de prismedvetna konsumenterna.


– Samtidigt som Kinas marknad för
dyra telefoner blir allt mer mättad ser vi en allt tydligare
prioritering hos nya användare vad gäller priset, som i Kina helst bör
ligga under 650 kronor, säger Anjit Ratwal.


Den utvecklingen har fått flera
kinesiska tillverkare att klättra på listan över världens största.
Enligt analysföretaget IDC:s senaste siffror över den globala
smarttelefonförsäljnigen under 2013 ökade försäljningen totalt med 38,4
procent. Samsung och Apple är störst, men kinesiska Huawei går snabbt
framåt och är nu världstrea. Lenovo har gått om koreanska LG och är
enligt IDC nu världsfyra på smarttelefoner.


Jämfört med fjärde kvartalet för ett
år sedan har Huawei ökat sin marknadsandel från 4,6 procent till 5,8
procent. Lenovo har gått från 4,1 procent till 4,9 procent av
världsmarknaden för smarttelefoner. Även kinesiska ZTE ökar snabbt.



Huawei har länge varit mest känt som
Ericssons farligaste konkurrent som telekomföretag. För närvarande är
företaget två efter Ericsson. Men Huawei har alltså fler strängar på sin
lyra och har liksom Lenovo en aggressiv målsättning för sin
smarttelefonförsäljning. Huawei siktar på att sälja 80 miljoner
smarttelefoner i år, jämfört med 52 miljoner i fjol, bland annat genom
att lansera en rad lågprismodeller i Indien.


Dessa två företag stod, tillsammans
med Xiaomi, Coolpad och ZTE, för 18,9 procent av den globala
försäljningen av smarttelefoner under tredje kvartalet 2013. Faktum är
att kinesiska ZTE sålde fler telefoner globalt än Apple redan 2011,
mycket tack vare sin etablering i bland annat Afrika och Latinamerika.


För även om Kina givetvis utgör
lejonparten av försäljningen går de kinesiska tillverkarna väl hem på
tillväxtmarknader, där konsumenterna ofta har samma prioriteringar som i
Kina. Det är också ett kvitto på framgång att lyckas i Kina och de
företag som tar sig vidare till utlandet kommer ut stärkta efter att ha
hanterat kanske världens tuffaste konkurrens och mest prismedvetna
kunder.


En hint om av vad kinesernas
expansion kan innebära för konkurrenterna, fick vi härom veckan i och
med Samsungs delårsrapport för fjolårets fjärde kvartal. Koreanerna
uppgav då en minskad vinst med 18 procent jämfört med samma kvartal året
före. Bland annat var vinsten mycket lägre än förväntat för
smarttelefonerna.


Just smarttelefoner utgör två
tredjedelar av Samsungs globala intäkter. Eftersom priskriget tilltar på
marknader som Kina och Indien innebär det lägre vinstmarginaler för
Samsungs dyra modeller.


En annan anledning tros vara att
utvecklade marknader blir allt mer mättade, särskilt vad gäller dyra
smarttelefoner. Samsung Galaxy S4 sålde visserligen i 40 miljoner kopior
under sex månader 2013, men missade ändå företagets egna målsättning.
Också LG:s nya flaggskeppsmodell G2 missade försäljningsmålet under
förra kvartalet.


En anledning till de kinesiska
tillverkarnas ambition att lyckas globalt är som sagt att även marknaden
i Kina inom några år riskerar att mättas. Gartner uppskattar att 450
miljoner smarttelefoner säljs i Kina i år, vilket kan få utbredningen av
smarta telefoner i världens största land att nå över 90 procent.


Anjit Ratwal uppskattar även att 75
procent av försäljningen av smarttelefoner med Android till 2017 sker på
tillväxtmarknader. Med tanke på en enorm inhemsk marknad, ett försprång
i tillväxtländerna och en offensiv satsning i väst, kommer de kinesiska
tillverkarna garanterat att fortsätta ta marknadsandelar från
konkurrenterna under de kommande åren.



Huvudpjäserna i det kinesiska mobilspelet



Lenovo

  • Lenovo passerade under tredje kvartalet 2013 LG som världens tredje
    största tillverkare av smarttelefoner globalt. Företaget ökade den
    globala marknadsandelen till 5,1 procent, jämfört med 4,1 procent samma
    kvartal året före.
  • Företaget siktar på att inom fem år bli världsledande vad gäller
    smarttelefoner. Telefonerna är redan populära på tillväxtmarknader som
    Indonesien, Indien och Vietnam. Under 2014 siktar företaget på att öka i
    USA och andra västländer.
  • Lenovo lägger stor vikt vid mångkultur och lokalanpassning. Bland de 100 högsta cheferna finns 18 nationaliteter representerade.
  • Lenovo säljer i dag i tio länder, men planerar att expandera till ”ytterligare minst ett tjugotal länder” i år.


Xiaomi

  • Budgetmärket Xiaomi sålde 7 miljoner smarttelefoner under 2012 och
    satte målet på 15 miljoner inför 2013. Resultat i fjol blev dock 18,7
    miljoner och under 2014 räknar de med att sälja 40 miljoner telefoner.
  • Redan under andra kvartalet i fjol fick Xiaomi uppmärksamhet
    eftersom bolaget sålt fler smarttelefoner i Kina än Apple. Som ett
    första steg i en global expansion är Xiaomi nu på väg att etablera sig i
    Singapore.
  • Målgruppen för expansionen är dock främst Sydostasien och Xiaomi
    planerar även att lansera en smarttelefon i Japan som ska kosta 300
    kronor.


Huawei

  • I fjol sålde Huawei 52 miljoner smarttelefoner och blev under
    tredje kvartalet 2013 världens femte största tillverkare. Enligt flera
    uppskattningar var telekomföretaget tredje störst under fjolåret som
    helhet.
  • Målsättningen inför 2014 är att sälja 80 miljoner enheter, delvis
    genom att lägga allt krut på smarttelefoner. Till skillnad från Apple
    och Samsung står smarttelefoner för 87 procent av Huaweis försäljning.
  • Inom telekom är Huawei redan känt för sina tusentals innovationer
    och kommer snart passera Ericsson som världens största telekomföretag.
    Det vill de nu upprepa med telefoner.


Coolpad

  • På bara några år har Coolpad med sina billiga smarttelefoner blivit
    den tredje mest populära tillverkaren av smarttelefoner i Kina. Redan
    2012 sålde bolaget fler smarttelefoner än Apple i Kina. Det kan sägas
    vara genombrottsåret för Coolpad, som då lanserade 48 olika modeller.
  • Samma år började de också sälja smarttelefoner i USA och nyligen
    lanserades en icke operatörsbunden smarttelefon som kostar 650 kronor.


ZTE

  • ZTE satsar på att tävla i det något dyrare segmentet, vilket
    innebär att bolaget redan etablerat sig i USA med cirka 6 procent av
    marknaden och därmed är det femte största märket för smarttelefoner. I
    Kina slåss de om fjärdeplatsen med Huawei.
  • Redan under 2011 skapade ZTE rubriker genom att producera fler
    smarttelefoner än Apple och var tredje kvartalet 2012 den fjärde största
    tillverkaren i världen.
  • På sistone har ZTE tappat marknadsandelar till sina inhemska
    konkurrenter. Nyligen presenterade företaget fem nya modeller som ska
    öka försäljningen främst utomlands. De experimenterar även med en
    telefon bestående av utbytbara delar som kan komma att vara på marknaden
    om två år.
  • Ett färskt mål är att dubbla försäljningen i USA de kommande tre åren. Från 40 miljoner i fjol till 60 miljoner i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar