onsdag 22 januari 2014

Redo för den digitala generationen? - Företagare berättar - Avdelningar - Trender & Nytta - Företag - Telia.se

Redo för den digitala generationen? - Företagare berättar - Avdelningar - Trender & Nytta - Företag - Telia.se

Vi är mitt i en teknikdriven samhällsförändring där bransch efter
bransch stöps om i kölvattnet av den digitala revolutionen. Josh Spear,
en av världens mest inflytelserika marknadsföringsstrateger, har en
förklaring till varför vissa företag lyckas när andra halkar efter.

Fotojätten Kodak var en pionjär inom digital fototeknik, men lyckades
ändå inte ställa om verksamheten när digitalkameran slog igenom på
allvar. Skivbolagen stoppade huvudena i sanden och tryckte ”mute” när
fildelningstjänsten Napster erbjöd ett alternativ till musikindustrins
uttjänta affärsmodeller. Och förseningsavgiften blev så dyr för
videokedjan Blockbuster, att de gick omkull när uppstickaren Netflix
revolutionerade sättet vi ser på film.

Listan på företag som
inte hängt med i teknikutveckling kan göras lång. Men vad kan egentligen
företagen göra för att möta digitaliseringens kompromisslösa krafter?


Frågan är central för Josh Spear, en av världens yngsta och mest
inflytelserika marknadsföringsstrateger. Han upplever att många företag
inte tar digitaliseringen på riktigt så stort allvar som de borde. 


– Många företag missar att den digitala ”generationen” inte är någon
fluga som snart försvinner. Det är bland dem du hittar din nästa
rekrytering, din nästa vd, kund och konkurrent. De är ingen imaginär
undergrupp av världens befolkning, de är på väg att bli hela världens
befolkning – och det går snabbt.

Blev brygga till den digitala världen

Som student startade Josh trendspaningsbloggen The Josh Spear Blog där
han skrev om saker han gillade – konst, design, produkter, trender och
resor. Läsarskaran växte och snart fick Josh förfrågningar från företag
som Audi, Nike, Adidas och BMW om att annonsera på sajten. Josh blev en
brygga mellan storföretagen och den digitala generationen.

I
dag driver han Undercurrent, en tankesmedja som hjälper företag att ta
steget in i en värld där det digitala dominerar. En av utmaningarna,
menar de, är just för företagen att anpassa sig i takt med att omvärlden
och tekniska förutsättningar förändras. För att göra det, måste man
enligt Josh Spear anamma ett ”startup mindset”, det vill säga tänka som
en entreprenör.

Stora företag är oftast organiserade för att
förvalta snarare än att uppfinna, något som hindrar dem från att
konkurrera effektivt, menar han. De ser till vad som ”är” och möjligtvis
hur man kan göra det bättre. Entreprenören, å andra sidan, ser till vad
som ”skulle kunna vara” och arbetar för att förverkliga det. 

– De som anammar ett "startup mindset" lyckas nå enormt positiva resultat, säger Josh Spear.

Fem viktiga P
För
ett startup mindset krävs snabbhet, djärvhet och anpassningsbarhet.
Vägen dit innebär enligt Undercurrent förändring inom fem områden –
”purpose”, ”process”, ”people”, ”products” och ”platforms” – som alla är
sammanlänkade med varandra.

Purpose:

Företaget måste gå från att nå tillväxt utifrån en kommersiell agenda
till att växa genom en visionär agenda. Till exempel är Googles mål att
organisera världens information och göra den allmänt tillgänglig och
användbar.

Process: Företaget bör sluta se
processer som kvalitetssäkrare och istället se dem som hjälpmedel att
förbättra och förändra. Ett exempel är innovationsföretaget Quirkys
transparanta och snabba FoU-process, i vilken de stämmer av produkter
med konsumenter i varje steg från idé till design till produktion och
distribution.

People:
Medarbetarna bör sluta
förvalta konkurrensfördelar och istället skapa konkurrensfördelar.
Exempelvis anställer spelföretaget Valve människor som älskar att skapa
spel och låter dem välja vilka roller de ska fylla och vilket arbete de
ska utföra varje dag, utan att några chefer behövs.

Product:

Företag bör överge tanken på att skapa produkter som är byggda för att
hålla och istället satsa på produkter som är byggda för att utvecklas.
Dropbox, till exempel, började med en fyraminutersvideo av en tjänst som
inte ens existerade ännu och byggde en molntjänst värd miljarder, en
användare i taget.

Platforms:
Låt produkter
få plattformsstatus genom att uppmuntra andra att bygga vidare på, leka
med och/eller utveckla dem. Till exempel gav Leap Motion sin banbrytande
kontrollenhet plattformsstatus från dag ett och utvecklare har hittat
på otaliga användningsområden, inklusive ett Iron Man-inspirerat sätt
att designa raketer.

Aktuell på Telia Connect2Business 2014
Josh Spear en av talarna på årets företagsevent Connect2Business med temat Making innovation happen, www.telia.se/c2b

Läs mer från Nyhetsbrevet
Smidigare inloggning med finger, öga eller röst >>
Dalakommunerna ser vinster med fler videomöten >>
Big Data - en spåkula under utveckling >>
Säkra molntjänster, finns de? >>
Dra nytta av mobilt arbete >>
Årets tekniktrender á la CES >>

Tips: 8 sätt att öka produktiviteten >>
Pryl: Smarta pennor >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar