tisdag 18 februari 2014

Big data kravlar ur experimentstadiet - Computer Sweden

Big data kravlar ur experimentstadiet - Computer Sweden




År 2014 blir det stora genombrottsåret för big data, när
företagen går från experiment till att satsa affärsmässigt på bred
front.  




Big data börjar få vind i seglen i
Sverige. På allvar. Bilden av 2013 inom big data var splittrad. Kurvorna
pekade uppåt. Såväl analytiker som leverantörer pratade om en
blixtsnabb tillväxt och om att många kunder började satsa.


Men de flesta användare smög in
bakvägen, med gratisverktyg och i experimentella projekt. Ungefär som
att köra en bil med bara ratt, kaross och motor. Det rullar, men inte
mycket mer.


Minst två undersökningar från i
fjol, från Oracle och Interxion, visade att nordiska användare inte
hängde med amerikanarna. Men i år väntar ett storskaligt genombrott.
Företag  som är bra på att analysera läget och kan se både historiska
och framtidsrelaterade trender kan förbättra allt från produktutveckling
till kunderbjudanden.


Färska siffror från analysföretaget
IDC spår en global ökning för big data med 27 procent per år, till 32,4
miljarder dollar, motsvarande drygt 210 miljarder kronor, fram till
2017. Big data ökar sex gånger snabbare än it-marknaden i övrigt.


År 2014 blir sannolikt även
genombrottsåret för big data som affärsdrivande teknik i svenska
företag. Endast 16 procent av företagen som satsar på big data gör
endast det i experimentform. För de flesta andra, 53 procent av
företagen, är big data högprioriterat och går antingen ut på att
förbättra beslutsfattandet eller möjliggöra snabbare beslut genom
exempelvis automatation av beslutsprocesser.


Företagen börjar driva big data i större projekt, med ökade krav på affärsnytta.

De övergår från gratisverktyg till betalvarianter, som vid sidan om fil-
och datahantering innehåller administration, användargränssnitt,
branschmallar och trimningsfunktioner som ökar prestandan.


Nästan hälften, 44 procent, av
företagen har enligt IDC redan infört eller är på väg att installera big
data. Konsumentrelaterade branscher ligger i frontlinjen. I
detaljhandeln satsar  företag satsar, exempelvis Coop och ICA. Spel- och
andra branscher med krav på snabba reaktionstider avseende
kundbeteenden är ett annat exempel. Även tillverkningsjättar som SKF
använder big data för att få kundernas stora industriella kullager att
rulla bättre och effektivare.


Allt är dock inte guld och gröna
skogar. Analyser av big data kräver att vissa förutsättningar är
uppfyllda. I grunden krävs en arkitektur som det går att köra ett
ramverk för big data ovanpå. Via dessa kan företaget samla in loggar,
webbesök, inköpsbeteenden och annat men även analysera data från
sensorer eller och stora textmängder.


Med dessa på plats går det att
mycket snabbt och automatiskt skicka ut frågor (queries) via parallella
sökningar över stora mängder ostrukturerade data i behållare och
ramverk, exempelvis Hadoop-baserade distributioner från leverantörer som
MapR eller Caldera.


Samtidigt så kräver big data helt
nya kompetenser. För att genomföra analyser som ger resultat behövs en
kombination av it-folk, statistiker och affärsutvecklare med
specialkunskaper som kan identifiera värdebringande samband i de data
som analyseras, exempelvis affärsutvecklare.


Vidare så har företagen ett
juridiskt och etiskt och kundrelaterat integritetsproblem att förhålla
sig till när det gäller big data om exempelvis kunder, medborgare och
andra som kan vara känsliga ur integritetssynpunkt. Stora delar av
sakernas internet handlar om sensorer och apparater som skickar
information mellan varandra som kan hamna i gråzonen. Är det en privat
mobil kan sådan överföring och insamling vara integritetskänslig, men
handlar det om industrisystem så inkräktar det inte på den privata
integriteten.


Det är också helt okej att betrakta
big data som ett stort och mycket allvarligt hot. Globalt rör sig
företagen mot en allt mer global och snabbrörlig marknad. Företag i
andra länder blir allt bättre på att utveckla nya känselspröt för att
blixtsnabbt få koll på trender, beteenden och nya produktinnovationer.
Om någon devis är på väg att dö, så är det att alla affärer är lokala.


Det viktiga är inte att satsa, utan
att förhålla sig till trenden big data: vad betyder det här för vårt
företag, våra partner, leverantörer och kunder? Vad betyder det för
kundernas kunder? Varje ytterligare informationsbit som kan läggas till
existerande kundmönster ger en skapare bild som har ett extremt högt
marginellt mervärde.


Inte minst så innebär big
data-boomen att information i sig i allt högre utsträckning blir en
handelsvara, som utgör kärnerbjudandet i många produkter och tjänster.
Och det gäller oavsett om ambitionen är att identifiera, mäta och infria
klimatmål, att undersöka vilka samhällsreformer som efterfrågas av
medborgarna eller om målet är att komma tillrätta med internetrelaterad
brottslighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar