fredag 21 februari 2014

Jättemobilerna mot genombrottet - Computer Sweden

Jättemobilerna mot genombrottet - Computer Sweden



Allt fler leverantörer satsar på mobiler med skärmar kring sex
tum. Den senaste i raden är Nokia - och mycket tyder på att även Apple
ska haka på trenden.




Nokias nya telefon kostar cirka 5 700 kronor och har en skärm på sex tum
med full hd-upplösning. Lumia 1520 har en fyrkärnig Snapdragon
800-processor, internminne på 32 GB, kameraupplösning på 20 megapixel
och ett batteri som klarar passningstider på 768 timmar. Den är 8,7
millimeter tjock, 162 millimeter hög och väger 209 gram. 




Nokias
Lumia 1520 ser enorm ut om man jämför med Lumia 620 vars skärm är på
3,8 tum. Sonys Xperia Z Ultra är dock ännu större. Foto: Joel Åsblom.
Nu i dagarna är det svensk
säljstart för Nokias sextummare Lumia 1520 som bygger på Windows Phone
och har en 20 megapixel Pureview-kamera. Lanseringen sker bara någon
vecka innan Microsoft tar över ägarskapet av det anrika, finska
företaget.


Edvard Bergström, Nokias
informationschef, säger att kopplingen till Microsoft innebär att
företagets produkter blir mer intressanta på företagsmarknaden.


– Vi har redan sett hur många
företag som använder Windows som bas tycker det är en fördel att ha
samma operativsystem hela vägen ut, så på företagssidan ser vi en stor
potential för den här typen av produkter.


Gartners analytiker Leif-Olof Wallin
säger att telefoner med skärmar på sex tum är för stora för att använda
som primära enheter men väldigt användbara när man är ute och reser.


– Jag har använt en Lumia 1520 i ett
par månader nu och gillar den mycket. Den är tillräckligt stor för att
kunna göra lite mer med e-postbilagor, gå till fullstora websidor och
att titta på video i.


Han säger att operativsystemet Windows Phone innebär att intresset är begränsat för den breda massan.


– Det är dock något som vi tror kommer att ändra sig under 2014, säger Leif-Olof Wallin.


Erik Hörnfeldt, informationschef
operatören Tre säger att det så kallade phablets-segmentet med mobiler
som har skärmstorlek på mellan fem och sju tum är väldigt hajpat.


– Men volymerna har inte riktigt
infunnit sig, inte än i alla fall. Xperia Xperia Z Ultra sålde inte alls
och Nokia Lumia 1520 har vi inte tagit in men Samsung Note 3 säljer bra
precis som sina föregångare, säger Erik Hörnfeldt.


Han berättar att man inför
lanseringen av Samsung Note 3 analyserade vilka det var som köpte denna
typ av produkter. Det visade sig då att kvinnor var den grupp av kunder
som tilltalades mest av större telefoner.


– En Note är tillräckligt liten för
att gå ner i en handväska men tillräckligt stor för att man ska kunna
titta på tv, skriva mail eller läsa på den så man slipper släpa runt på
både mobil och laptop eller tablet.



Jonny Malmlöf, som är pr-ansvarig hos Phonehouse säger att försäljningen är väldigt låg på dessa skärmstorlekar.


– Det verkar helt enkelt som
kunderna tycker skärmen är för stor för en telefon och för liten för en
tablet. Nokia står inför samma utmaning och sedan hänger mycket på
operativfrågan. Det finns en framtida potential när vi tittar på våra
större företagskunder som har en infrastruktur eller specifika
användningsområden, funktioner där Microsoftplattformen kan vara
fördelaktig.


Får man tro analysföretaget Juniper
Research såldes det förra året cirka 20 miljoner telefoner med skärmar
på 5,6 tum eller mer och vid slutet på året hade andelen gått upp till
22 procent av de smarta telefonerna. Allra bäst säljer den typ av
telefoner i Asien där cirka 40 procent av telefonerna har så här stora
skärmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar