söndag 23 mars 2014

Chatta med DN:s Hasse Eriksson om pensionen - DN.SE

Chatta med DN:s Hasse Eriksson om pensionen - DN.SE



Vilka fonder lämpar sig bäst för att spara till pensionen? Har du frågor
kring sparande? Passa på att ställa dem till DN:s fondexpert Hasse
Eriksson som chattar med läsarna kl. 11.  





Hasse Eriksson: Chatten är nu avslutad. Tack för alla frågor. Tyvärr hann jag inte svara på alla den här gången.

11:48, 21 March 2014 
 

Seija: Hej!
Jag
tillhör skaran kulturarbetare i Sverige. Min inkomst är mycket låg. Jag
finansierar mitt arbete med extra inkomster från annat arbete. Så jag
lever inte efter den traditionella ekonomiska skolboken. Men mitt yrke
är viktigt för mig, Jag har viss framgång i mitt yrke och med ett
målmedvetet arbete så kommer jag att nå dit jag vill.
Jag har pensionsparat sedan jag var 29 år. Nu är jag 48 år. Det är inte
många kronor per månad. Men hur ska jag tänka när det gäller min
pension?
Kanske att min situation förbättras när barnen flyttar hemifrån så att
jag kan spara mer. Jag tycker det är svårt med pensionen. Var ska jag
börja? Det finns ju så mycket annat i livet som jag vill ha råd med. 
 
Hasse Eriksson: Hej Seija!

Jag har tyvärr ingen gyllene lösning. Men du kan börja med att gå in på sajten www.minpension.se
och göra en personlig prognos. Då får du en prognos  av hur mycket
pengar som du kan räkna med. Det kan vara en hjälp för hur du ska tänka.
Dagens pensionssysteme är uppbyggd så att det ska löna sig att jobba
länge. Men för vissa med låga inkomster kan det bli så att man ändå inte
kommer över nivån för att få garantipension. Du kan även fråga hos
Pensionsmyndigheten om hur det fungerar.

 

11:47, 21 March 2014

Wengman: Jag
har utöver allmän pension även privat i Skandia, både trad och fond,
ITP och ITPK samt ett flertal små som är resultat av årliga
bonusavstående som konverterats till pension, sammantaget 10-12 st. Och
villkoren och avgifterna är olika i alla. Vad gör man för att få bättre
överblick mm?
Hasse Eriksson: Hej!

Du borde kunna få en överblick om du går in på www.minpension.se
och gör en prognos för dig. På Min pension samlas det mesta av
tjänstepensionen in men man kan behöva komplettera med egna fakta. Men
man kan komma en bra bit att gå den vägen.

11:43, 21 March 2014

Ingemar: Jag
är snart 60 år har de senare åren "fegat" ut och lagt alla mina fonder
på räntefonder. Det har inte gett någon tillväxt att tala om (1% /år)
Ska jag våga satsa på aktiefoner i nuläget eller finns det något annat
bra alternativ där risk och säkerhet balanseras med hänsyn till min
ålder?
Hasse Eriksson: Hej Ingemar!

Det behöver inte vara fel att fega ut om man själv känner att det är
rätt. Det finns blandfonder på marknaden som mixar aktier och räntor som
kan ge högre avkastning till lite lägre risk än aktiefonder. Men
egentligen kan du skapa din egen blandfond och kanske lägga 10 procent
av sparandet i en ren aktiefond. Fördelning får man bestämma själv
beroende på vilken risk man vill ta.

11:40, 21 March 2014

Paulina: Hej!

Varför
måste jag spara i fonder på finansmarknaden? Hur kan jag kontrollera så
fonderna investeras rättvist och med hänsyn till mänskliga rättigheter
och miljö?
Hasse Eriksson: Hej Paulina!

Här kan du läsa om just denna fråga. ARtikeln är en del av vår pensionsskola.

11:37, 21 March 2014

pension: Har
en fråga om varför jag får så lite pension, jag blir pensioner om två
månader, jag får ca 11,000 kr sista åren tjänade jag mellan 380,000-
400,000 kr om året. min far är 91 år och får ca 13,000 kr och han
tjänade max 175,000 kr och har betalat betydligt mindre skat. hur fan
kan det vara möjligt, är riktigt förbanad på alla idioter som sitter i
regeringen MVH jan
Hasse Eriksson: Hej!

Sverige har bytt pensionssystemet vilket betyder att den äldre
generationen haft ett förmånligare system än vad de som jobbar nu kommer
att ha. Anledningen var att vi lever längre och det gamla systemet hade
inte klarat påfrestningarna till slut. Mer ansvar har också lagts på
den enskilda individen.

11:35, 21 March 2014

Jessika: Hej
Hasse!
Jag har ca 20 år kvar till pension och har precis ärvt 100.000 kronor
som jag vill placera för att kunna använda dem när jag går i pension.
Vad rekommenderar du? Tack för hjälpen! P.S. Jag har redan ett
ISK-konto.
Hasse Eriksson: Hej Jessika!

Om du inte ska ha pengarna på 20 år tycker jag att du kan ha en ganska
stor andel aktier. Men eftersom det är ganska oroligt läge på börserna
just nu bör du vara försiktigt med att sätta in allt på en gång.
Strategin kan vara att flytta över lite i taget varje månad och därmed
sprida risken över tid. Om du inte själv känner till någon bra aktivt
förvaltad fond välj en indexfond med låg avgift. Det som du inte har i
aktiefonder kan du ha i en kort räntefond med låg avgift. Eftersom det
handlar om så mycket pengar kan du fråga din bank om råd också. Men tänk
på att de gärna vill att du väljer av deras dyrare fonder och att de är
säljare lika mycket som rådgivare.

11:32, 21 March 2014

Gunnar: Jag
är 45 och har aldrig riktigt kommit in på arbetsmarknaden. Jag har
totalt arbetat 3 år fördelat på de senaste 20 åren. Det som stressar mig
mest är vilken pension jag kommer att få vid 65. Jag har inga
tjänstepensionsinbetalningar. Om jag får jobb och kan jobba säg de
kommande 18 åren. Hur ska jag spara för att slippa bli fattigpensionär?
Hasse Eriksson: Hej Gunnar!

Jag tycker du ska gå in på sajten som heter www.minpension.se
där man kan göra prognoser för sin pension. Då kan du få lite mer fakta
på bordet även om det handlar om prognoser. Pensionsmyndigheten kan
också hjälpa till med information. Om du sedan kan spara något beror på
din ekonomsika situation men du vet åtminstone lite mer om vad som
gäller för just dig.

11:29, 21 March 2014

swerco: ap7 har ju en hävstång som fått skarp kritik av riksrevisionen-hur farlig är den?
Hasse Eriksson: Hej swerco!

Ap7 Såfa som den heter är den fond som de som inte gör ett aktivt val
får sitt kapital placerat i. Sjunde ap-fonden som förvaltar har fått
kritik men det handlar mer om att de är dåliga på att informera om hur
de arbetar med hävstången. Jag håller med om att de kunde vara mer öppna
med den. Hävstångenger en extra skjuts uppåt för avkastningen när
kurserna stiger och det omvända när kurserna går ned. Skulle det bli en
kraftig global börsnedgång under många år är Ap7 Såfa ett dåligt
alternativ. Men troligare är att fonden kan ta igen eventuella nedgångar
på den långa tid som pengarna ska sitta i fonden. Jag tycker det är ett
bra alternativ i premiepensionssystemet om man är ointresserad av att
välja själv.

 

11:24, 21 March 2014

Lasse: Hej!
Jag är nybliven pensionär och har fonder som Technology i swedbank och
ubs biotech i mitt ppm ,vad tycker du om det. är det stor risk ?Har du
något bra förslag på vad man ska välja,vill ju ha skaplig avkastning.
Mvh Lasse
Hasse Eriksson: Hej Lasse!

De fonder du har är högriskvarianter. Biotech har dock gått väldigt bra
senaste tiden. Allt hänger på vilken risk du själv känner att du vill
ta. Alternativet kan vara att flytta över en del av kapitalet i en
säkrare räntefond.

 

11:19, 21 March 2014

Kerstin: Hej,
jag är 71 år, och har c:a 60.000 SEK på mitt PPM-fondkonto.Jag har
sedan oktober 2013 90 % i Skagen Kronan, resten i 3 st aktiefonder. Jag
tar ut 25% . Hur är ditt förslag till placering nu ?
Hasse Eriksson: Hej Kerstin!

Jag tycker du har en ganska bra risknivå med så mycket av kapitalet placerat i räntor.

 

11:13, 21 March 2014

Stenen: Med
dagens förutsättningar är det absolut bästa sättet att avstå från alla
tjänstepensioner och i stället öppna ett ISK och satsa motsvarande summa
på fonder med låg avgift. En av de bästa är AvanzaZero.
Synd att inte denna möjlighet fanns tidigare: Nuvarande pensionärer är
de stora förlorarna med låg eller många år även negativ avkastning.
Hasse Eriksson: Hej Stenen!

ISK är en bra sparform men för den skull behöver man inte avstå
tjänstepensionen. I dagens lösningar är avgifterna också mycket lägre än
tidigare. Jag tycker att det ena inte behöver utesluta det andra.

 

11:11, 21 March 2014
Jan SE Svensson: Hej, rekommenderar du ett ISK konto eller kapitalförsäkring främst? Gäller ca 200 ksek.
Hasse Eriksson: Hej!

ISK fungerar i alla lägen utom ett. Det är om du vill ha en speciell
förmånstagare till kapitalet. Då är kapitalförsäkring ett bättre
alternativ.

11:09, 21 March 2014 





Urbis: Hej! jag är 53 år vilka fonder är bra tycker du att spara i tills pension,sparar 1000kr/mån i transfer 70
Hasse Eriksson: Hej Urbis!


Jag antar att det är Swedbanks transfer 70 som du avser. Den har klarat
sig bra jämfört med liknadne fonder och är en generationsfond som ska
växla ned risken ju närmare pension du kommer. Avgiften är 1,22 procent.
Om man väljer indexfonder är avgiften lägre vilket är bra vid
pensionssparande. Då måste man dock hålla koll på risknivån själv genom
att spara i en räntefond och en aktiefond och minska sparandet i
aktiefonder när man närmar sig pensionen.   
 

11:08, 21 March 2014

Johan Nyström: Jag
är 35, tjänstepension och fast arbete sedan 10år. Jag ska börja
pensionspara nu och tänker mig att spara i AVANZA ZERO. 500-1000 SEK i
månaden.

Finns det några nackdelar med att spara utanför traditionellt
pensionsparande?
 
Hasse Eriksson: Hej Johan!

Det går alldeles utmärkt att spara privat till sin pension. Speciellt om
du lägger det i sparformen investeringssparkonto, ISK, som gör det
lättare att flytta mellan olika tillgångsslag om du skulle vilja det. I
ISK dras det en schablonskatt så man slipper eventuell skatt på
kapitalvinster. Deklarationen underlättas också. Ett skäl till att du
skulle vilja flytta pengar kan vara när du närmar dig pensionen och vill
minska risken.

En nackdel med att spara själv är att man kan frestas att använda
pengarna till annat om det skulle behövas. Pensionssparandet kanske går
till en semester i stället. Men har man lite disciplin så är det inget
problem.

11:02, 21 March 2014 
 
Elena Bokor: Hej Hasse Vilka fonder skulle jag köpa- det gäller privat sparandet - om jag har 4 år till pension ? Vänliga hälsningarElena
 
Hasse Eriksson: Hej
Elena! Om du ska börja använda pengarna om 4 år bör du nog vara lite
försiktig. Fyra år är en kort period för att aktiefonder ska vara helt
säkert. Speciellt med tanke på att det är oroligt just nu på
aktiemarknaderna. Sedan beror det på om du ska sätta in en klumpsumma
eller om du ska månadsspara. Om du månadssparar sprids risken lite mer
över tid. Om du sätter in en klumpsumma i en aktiefonde och börsen
faller kraftigt är det svårt att ta igen.


Vill man ta liten risk så är korta räntefonder bäst. Men de kommer inte
att ge så mycket i avkastning. Tänk på att välja en med låg avgift. De
med lägst avgift ligger kring 0,10 procent i förvaltningsavgift. En
variant är att du sätter en del i en penningmarknadsfond och en del i en
bred aktiefond, gärna en indexfond med lägre avgift.



 

11:01, 21 March 2014


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar