tisdag 18 mars 2014

Företagskunder takrasar mot Tele2 - Computer Sweden

Företagskunder takrasar mot Tele2 - Computer Sweden



Tele2s nya surftak för mobilt bredband får operatörens
företagskunder att rasa. 


I stället för att som tidigare kunna surfa
fritt så får kunden nu köpa varje gigabyte över 70 på lösvikt.


 

Operatören Tele2 har lyckats reta
upp flera av sina företagskunder ordentligt efter att ha ändrat
villkoren för företagets mobila bredband Business XL. I stället för att
kunna surfa fritt via 4g så har Tele2 nu satt en gräns vid 70 gigabyte
per månad. Ytterligare salt i såren för storsurfarna var att ändringen
skulle börja gälla 14 mars, samma dag som brevet om ändringen nådde ut
till kunderna.


– Det korta varslet var ett misstag
som vi bett om ursäkt för. Vi har ökat betänketiden med 30 dagar för de
som önskar det, säger Malin Livhage som är presschef på Tele2.


När det gäller slopandet av den fria surfen så är det inget som Tele2 vill be om ursäkt för. Det handlar i stället om en ändrad affärsmodell.


– För att ge våra kunder
kostnadskontroll och flexibilitet så har vi har ändrat vår affärsmodell
och satt ett tak med en möjlighet att köpa till data när du behöver det,
säger Malin Livhage.


Exakt hur ett tak i stället för fri
surf ger bättre kostnadskontroll för kunden ger Tele2 inget riktigt svar
på. Men företaget är långt ifrån ensamma om att gå ifrån modellen med
fri surf.  Även konkurrenterna Telia, Telenor och Tre har gränser på
sina liknande abonnemang för företag.


– Kundernas förväntningar och krav
på täckning, hastighet och kvalitet ökar ständigt och för att kunna möta
kundernas behov och ökade aptit på data behöver vi ta betalt för data
på ett sätt som gör att vi kan underhålla och trimma vårt nät.
Begränsningar finns för att säkra att samtliga kunder får den tjänst och
kvalitet som de förväntar sig, säger Malin Livhage.


Med i ekvationen finns givetvis
också att operatörerna i dag inte längre tjänar pengar på sms eller
röstsamtal i någon större omfattning. I brist på andra lyckade
kringtjänster blir det datatrafiken som ska stå för inkomsterna.


Flera upprörda kunder har hört av
sig till Computer Sweden och på Tele2:s Facebooksida har debatten gått
varm. Martin Ottosson är en av småföretagarna som vänder sig mot hur
Tele2 hanterat införandet av ett tak på det mobila bredbandet.


– Jag skulle gärna betala mer för ett abonnemang med obegränsad surf, ett Business XL Unlimited om det fanns, säger han.


Just nu har Tele2 dock inga planer på det.


– Det är det här är ett abonnemang
som ligger just nu och som matchar bra mot våra kunders önskemål, men vi
ser ständigt över vår produktportfölj, säger Malin Livhage.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar