onsdag 19 mars 2014

Så vill Teliasonera koppla upp dina prylar - Computer Sweden

Så vill Teliasonera koppla upp dina prylar - Computer Sweden



Om tre år finns 23 miljoner uppkopplade prylar i Sverige.
Teliasonera tänker ta en stor del av m2m-kakan - men några egna
produkter ska storoperatören inte ta fram.  




Hans Dahlberg, chef för Teliasoneras m2m-verksamhet. Foto: Jonas Ryberg.
Prylar som pratar med
varandra, sakernas internet eller maskin till maskin-kommunikation.
Trenden att fler och fler prylar kopplar upp sig mot nätet växer sig
starkare. Förra veckan meddelade den brittiske premiärministern David
Cameron att han nu satsar ytterligare 45 miljoner pund, runt en halv
miljard kronor, på forskning kring sakernas internet.


I Sverige är de statliga satsningarna på området ännu så länge mer blygsamma. Men branschen växer i Sverige och Norden.


Hans Dahlberg är chef för Telias
satsning på maskin till maskin kommunikation. Han är övertygad om att
Norden kommer att spela en viktig roll när det gäller tillväxten av nya
m2m-tjänster. Tillsammans med konsultbolaget Arthur D. Little har
Teliasonera tagit fram en rapport som spår att vi redan 2017 kommer att
ha 23 miljoner uppkopplade prylar i Sverige. I dag är den siffran nio
miljoner. Ökningen kommer enligt rapporten att drivas av
privatkonsumtion och ske inom konsumentelektronik och i bilar. 2017
kommer 45 procent av våra bilar att vara uppkopplade enligt rapporten.


Enligt Hans Dahlberg blev marknaden för m2m intressant redan för fyra år sedan.


– Då såg vi att det började ta fart.
Framför allt när det gällde försäljningen av våra egna, som det hette
då, telematikabonnemang. Det tog fart utan att vi egentligen hade gjort
så mycket. Vår stora fördel var att vi hade bra täckning i våra nät. De
som köpte av oss gjorde det oavsett om vi hade någon specialiserad
produktion, säger han.


I dag ser situationen annorlunda ut.
Teliasonera har köpt in Ericssons telematikprodukt. En plattform som
ursprungligen kommer från konkurrenten Telenors tidiga telematiksatsning
och som innehåller system för att skapa nya typer av uppkopplade
tjänster.


– Vi ser det som en fördel att Ericsson har flera kunder som är med och betalar för utvecklingen av tekniken, säger Hans Dahlberg.


I stället för att satsa på att själva ta fram produkter för direkt för olika kunder så arbetar Teliasonera med olika partner.


– Vi sa ganska tidigt att vi skulle
ha ett partnersystem och konstaterade helt enkelt att det är bättre att
vi håller oss kring det vi kan det vill säga uppkopplingen. Det gjorde
också att vi fick lägre risk och kunde ta det här steg för steg, säger
Hans Dahlberg.


Nu arbetar han tillsammans med sina
partner för att visa upp lyckade exempel på telematiklösingar. Mycket
handlar enligt honom om att visa vilka nya möjligheter som finns när
kunden väl har ordnat med uppkoppling på sin produkt.


– Frågan är vilka mertjänster som du kan lägga på när det redan finns en uppkoppling, säger Hans Dahlberg.


Ett exempel är flygmotorer som kan
säljas på timma efter hur mycket de används i stället för att
flygbolaget måste betala hela summan direkt. Ett annat mer jordnära
exempel är uppkopplade råttfällor som låter skadedjursbekämparna veta
när det finns en råtta i en fälla i stället för att behöva åka ut och
titta.


De uppkopplade produkternas produktionskedja och livscykel ställer också nya krav på Teliasonera.


– Ofta tillverkas produkten i ett
annat land, då vill man kunna koppla upp för att testa. Sedan kommer den
till butiken och då måste det finnas ett demonstrationsläge. När kunden
sedan köper produkten måste den kunna aktiveras direkt av säljaren via
ett crm-system, säger Hans Dahlberg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar