tisdag 8 april 2014

Den googlande patienten - Tips & Prylar - Avdelningar - Trender & Nytta - Företag - Telia.se

Den googlande patienten - Tips & Prylar - Avdelningar - Trender & Nytta - Företag - Telia.se

Vård och omsorg genomgår just nu en digitalisering. Det ökade
användandet av sociala medier och delningstrenden är bara ett av många
tecken på att patienter vill ha mer makt och inflytande över sin
vårdsituation. Och med det kommer nya krav på sjukvården.

Amerikanska nätverket ”Patients like me” har vunnit mark den senaste
tiden. Nätverket bygger på att man delar med sig av sin sjukdomsbild och
hittar likasinnade för att dela, diskutera och stötta varandra. Allt
fler människor inser att de måste ta ett ökat ansvar för sin sjukvård –
ett ansvar man också är villig att ta.

– Vården idag blir allt
mer centraliserad runt mig som patient. Jag vill ha inflytande över den
vård jag erbjuds och blir jag inte nöjd går jag vidare till någon annan
som erbjuder mig det, säger Niklas Sundler, som är ansvarig för
utveckling inom hälsovårdssektorn på Telia.

Nästa stora digitalisering

Det pratas om begreppet ”den googlande patienten”. Patienter har koll
på tänkbara diagnoser och sjukdomar redan innan läkarbesöket, men också
vilken typ av behandling som kan krävas. Och här spelar tillgänglig
teknik en allt större roll.

– Vi har tagit stora teknikkliv på
en mängd områden, nu är det vård och omsorgs tur. Här kommer nästa
stora digitalisering att ske, säger Niklas Sundler.

Även om vi i
Sverige inte har någon motsvarighet till ”Patients like me” utan
motsvarande arbete sker via patientföreningar så görs många framsteg
även här.

– Idag har mobilen möjlighet att fungera som en
medicinsk hub. Den hjälper till vid förebyggande och direkta
behandlingar. Och det ligger i linje med de krav vi har vant oss att
ställa på mobilen – vi vill ha allting snabbt, enkelt och direkt,
förklarar Niklas.

Sjukvården kostar mycket pengar, men det
finns också mycket att spara med de nya teknikerna och här finns tydliga
incitament för att driva utvecklingen ytterligare.

– Man tror
att diabetesvården skulle kunna spara miljardbelopp bara i Stockholm
med hjälp av appar som mäter din hälsa och föreslår åtgärder.

Vården möter  nya utmaningar

Men det finns också utmaningar. Patienternas ökade kunskaper kan få
konsekvenser för vårdföretagen – får du inte den hjälp du tycker att du
behöver, söker du dig vidare till nya läkare som är mer mottagliga för
diskussion kring din situation.

– Patienterna engagerar sig,
på gott och ont. En medveten patient som kan ställa rätt frågor och ge
utförliga beskrivningar är bra. Avigsidan är väl om man inte får det
svar man vill ha och därmed söker sig vidare i systemet. En viss
ödmjukhet för läkarens kunskap bör man ha även som patient. Det är svårt
att tolka all information själv, avslutar Niklas Sundler



Tillbaka till nyhetsbrevet >>

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar