tisdag 8 april 2014

Så kommunicerar du roligare - Inspiration - Avdelningar - Trender & Nytta - Företag - Telia.se

Så kommunicerar du roligare - Inspiration - Avdelningar - Trender & Nytta - Företag - Telia.se

Humor är det bästa sättet för att nå fram genom bruset, och det är
en konst som alla kan lära sig. Det säger humorentreprenören Karin
Adelsköld, som hjälper företag och verksamheter att kommunicera
roligare. 

Här är hennes 5 bästa tips på hur man lyckas.

Varför har jag inte fått lära mig att vara rolig tidigare?!

Den frågan ställde Karin Adelsköld efter att hon av en slump hamnat på en kurs i ståuppkomik, då 35 år gammal. 


– Jag fick en aha-upplevelse när jag förstod att humor är en färdighet
man kan lära sig. Alla vill ju ha roligt och även de mest allvarliga
ämnena går att hantera med glimten i ögat. Ändå är det ingen som vet
riktigt hur man gör, säger hon.

När Karin tre år senare
utnämndes till årets kvinnliga komiker valde hon att ta saken i egna
händer. Resultatet blev boken ”Våga stå upp – bli en roligare talare”,
där hon avslöjar ståupp-hemligheter för alla som vill lära sig konsten
att vara rolig.

Humor som kommunikationsstrategi
Men varför är det så viktigt att vara rolig? Karin menar att humor är en av de bästa metoderna för att nå fram genom bruset.


– När man får någon att skratta öppnar de sig och blir mottagliga för
det man säljer eller vill förmedla. I USA brukar man använda uttrycket
”Funny is money”, som betyder att den som är roligast också tjänar mest
pengar, säger hon.

Senast Karin själv lyckades med humor var
när hon blev kontaktad av en vd för ett företag som undrade om hon kunde
hjälpa honom att skapa en roligare stämning på arbetsplatsen. Efter ett
tungt år med neddragningar satt den negativa energin i väggarna och
Karin fick veta att det var speciellt några stycken som ”borde bli
roligare”.

– Men humorn på ett företag börjar ofta med att
chefen har en bra inställning till humor och man kan aldrig tvinga någon
att bli rolig. Jag och vd:n sågs först och jobbade på hur han kunde bli
roligare. Vi spelade sen in filmer där han bjöd riktigt på sig själv
och när jag sen höll workshops för de anställda hade jag filmerna som
exempel. Så hade de aldrig sett sin vd förut och det blev succé!
Stämningen ändrades radikalt efter det. Istället för veckobrev spelar
vd:n in en kort rolig film med pepp till sina anställda varje fredag.

I dag håller Karin kurser för företag och organisationer som vill kommunicera roligare på webben och få roligare på jobbet



Här är hennes 5 bästa tips på hur man lyckas:

  • Utgå från dig själv eller ditt företag. Gör dig aldrig rolig på andras bekostnad.
  • Gör
    en humorinventering. Ha roliga timmen på avdelningen där ni tillsammans
    spånar fram vad i företaget som är roligt och ni kan skämta om.
  • Tänk brett. Humor kan förmedlas i text, bild och till och med färger.
  • Tänk på att humorn ska passa målgruppen. Fräckisar är alltså bannlysta om ni inte säljer Åsa-Nissefilmer.
  •  Se till att kommunikationen är enkel att dela. Humor är det som delas mest i sociala medier.
De kommunicerar rätt på nätet - 3 goda exempel

  • Karlstad kommun på Facebook

    - För att de använder roliga bilder och underfundiga kommentarer
    till torr samhällsinformation. Dessutom är de väldigt personliga i sitt
    tilltal.
  • SJ på Twitter
    - För att de bjuder på sig
    själva, och varvar seriös information med att bemöta kritik på ett
    självironiskt och transparent sätt. De retweetar gärna andras dråpliga
    historier eller tågskämt.
  • Salgado kommunikation på Linkedin
    - Snyggt, roligt och personligt. Att göra sin Linkedin-profil roligare gör att man sticker ut i mängden av grå cv:s.


Tillbaka till nyhetsbrevet >>

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar