Twitter kan komma att köpa
sig in i musikindustrin genom att förvärva Soundcould. Det uppger den
amerikanska nyhetssajten Recode, som citerar insatta källor i båda
företagen.


Soundcloud har säte i Berlin, men
har grundats av svenska entreprenörer. För ett halvår sedan uppgav sig
Soundcloud ha 250 miljoner användare, enligt Recode.


Affären är långt ifrån säker, men
kan innebära Twitters största förvärv hittills. Bakom sig har SoundCloud
60 miljoner dollar i riskkapital, motsvarande drygt 400 miljoner
kronor, vilket värderar företaget till 700 miljoner dollar, enligt
Recode.


Tidigare förvärvade Twitter
annonsföretaget Mopub i en affär värd cirka 300 miljoner dollar. Twitter
har tidigare haft problem med att slå sig in på musikmarknaden.
Tidigare försök att lansera en musikapp har misslyckats. Samtidigt är
den sociala mediejätten tvungen att snabbt hitta nya intäktskällor för
att motsvara de stora förväntningarna sedan företaget
börsintroducerades. Företagets annonsintäkter ligger ungefär på 1
miljard dollar.


Soundcloud är grundat av Eric
Wahlforss och Alexander Ljung. Tjänsten liknar Youtube, men är avsedd
för ljud, där alla kan ladda upp ljudfiler och lyssna på dem. Tjänsten
finns både i gratis- och betalvarianter. Samtliga påstådda inblandade i
affären har avböjt kommentarer.