fredag 9 maj 2014

Teknikutvecklingen är inte bara vacker - Internetworld

Teknikutvecklingen är inte bara vacker - Internetworld



I San Francisco duggar startup-bolagen tätt och
innovationskraften frodas. Men när man bor i staden är även annat
påtagligt, som de hemlösas tillvaro och utflyttningen till Oakland.




Det är lördag förmiddag och jag äter
dim sum på en restaurang i området Sunset i San Franciscos utkant. Vid
bordet bredvid sitter en kvinna i medelåldern och säger att hon visst
inte tänker flytta till East Bay där staden Oakland ligger, ungefär 20
minuters bilresa härifrån.


“San Francisco är min stad”, säger hon. Och det verkar som att hon har bott här under större delen av sitt liv.


Hon är inte ensam om sin oro, för liksom i reportaget Internetworld publicerade i måndags om “när miljonärerna som tog över stan”, har hyrorna i San Francisco dubblats och på vissa fall tredubblats de senaste åren.


I San Francisco råder det brist på
bostäder och de senaste åren har det skett en inflyttning till stan
bland teknikfolket. Om det kan ni läsa mer om i reportaget.


Jag tänkte istället berätta lite om
hur jag och folk jag träffar här upplever staden. Teknik och affärer har
länge varit mitt bevakningsområde och jag har ett stort och långlivat
intresse för digital utveckling. Därför är San Francisco och Silicon
Valley helt rätt ställe att vara på.


Här ligger utvecklingen före och det
händer en massa saker. Transporttjänster som Uber, Lyft och Sidecar
fyller gatorna med bilar. Vi beställer middagsmat via appar, som
levereras tio minuter senare. Och det finns många intressanta människor
att träffa.


Men jag ser också hur staden
förändras. Särskilt från när jag bodde här förra gången under 2007. Då
var det visserligen ett uppsving i startup-investeringar, innan
lågkonjunkturen började under 2008. Men områden som The Mission och
Hayes Valley var inte alls lika hippa och staden var inte full av
nybyggen.


Men samtidigt behövs det många fler
bostäder. San Francisco är känt för att inte bygga på höjden och
bebyggelsen i stadskärnan har skyddats av diverse organisationer. Det
har lett till att efterfrågan är stor, bostäderna är få och hyrorna
skenar. Vilket i sin tur gör att alla inte längre har råd att bo i stan.


I veckan åkte jag med taxitjänsten
Uber och chauförren berättade att han är 33 år gammal och har bott i
området The Mission i sammanlagt 20 år. När han var barn var hyrorna
låga och i området bodde främst mexikanska arbetare. Många hemlösa fanns
i området. Gatan Valencia Street, som i dag är full av restauranger,
butiker och fina lägenheter, var i princip folktom och öde. Den hörde
inte heller till The Mission, utan låg på gränsen till det finare
området Noe Valley. Men så för tio år sedan startade förändringen, sa
Uber-chauffören. The Mission började utvecklas mot vad det är i dag,
både på gott och ont, sa han. Det lokala näringslivet blommar upp, men i
takt med att allt från hipsters till entreprenörer, företagsledare,
advokater och folk som jobbar på företag i stan vill bo i The Mission
har det också blivit för dyrt för arbetarna. Och alla får helt enkelt
inte plats. De hemlösa har också till viss del motats bort.


Även om San Francisco behöver
innovations- och tillväxtkraften från teknikbolag är det lätt att förstå
medborgarnas oro. För en utomstående är det också lätt att tro att
konflikten är svart och vit, men det är den långt ifrån. De flesta här
kan nog enas om att jobben och utvecklingen som teknikbolagen ger,
bidrar med mycket. Jag träffar ofta nykläckta Lyft- och Uber-chaufförer
och det lokala näringslivet gynnas av bolagsetableringar. Men något
måste man ju vara emot när det finns krafter som tar över ens stad och
då är Google-bussar och skattelättnader tillgängliga måltavlor för
många.


Jag hoppas att San Francisco ska
fortsätta vara den öppna och välkomnande stad som det är i dag. Att
kulturlivet inte försvinner och parkerna fortsätter att fyllas med folk
från alla olika samhällsskikt. Samtidigt är jag nyfiken på hur den
digitala utvecklingen ser ut framåt och jag hoppas att vi inte måste
välja.

 



Miriam Olsson Jeffery är frilansjournalist och Internetworlds korrespondent i Silicon Valley. På Twitter är hon @miriamolsson.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar