tisdag 3 juni 2014

10 tjänster som utmanar Dropbox - TechWorld

10 tjänster som utmanar Dropbox - TechWorld



Trött på att användarna lägger känsliga data i sin privata
Dropbox? Det är hög tid att ta tag i molnlagringen på arbetsplatsen och
investera i en säker och funktionell lösning. Här är de mest intressanta
alternativen.  




Att synka filer i molnet
är ett snabbt och smidigt sätt för anställda på ett företag att bli
mobila och flexibla i jobbet utan att behöva investera vare sig tid
eller pengar. Skaffa ett gratiskonto avsett för privatanvändare,
installera synkningsprogram på ett par datorer och använd webbgränssnitt
om du vill komma åt dina filer från andra datorer än dina egna. Eller
skapa ett gemensamt konto för din arbetsgrupp eller ditt temporära
projekt. Blir det för trångt med gratiskontot, betala för mer utrymme.

 


Kryper i skinnet

Det låter kanske lysande, men för en it-administratör med någon sorts
säkerhetsmedvetenhet borde det börja krypa i skinnet. Byod, bring your
own device, är redan ett problem för både säkerhet och administration
när det gäller telefoner, surfplattor och bärbara datorer, men kanske är
byoc, bring your own cloud, en ännu större risk.


Molnlagring är främst ämnat för
lagring av dokument, ofta dokument som absolut inte bör hamna i fel
händer. Därför behövs strikt åtkomstkontroll till kontona, samt vid
dokumentdelning för samarbeten. Metoder för att hålla koll på
uppdateringar och versionshistorik kan också vara av stor vikt, något
som ofta blir kaosartat om det inte finns central kontroll på var
dokument befinner sig.


Det är extremt enkelt för en
anställd att dra igång ett privat konto utanför företagets kontroll, det
är klart efter bara några musklick. Och de lär också göra det, om inte
företaget erbjuder en för slutanvändaren lika smidig lösning.

Ett av de vanligaste systemen för byoc är Dropbox. Varumärket har nästan
blivit synonymt med företeelsen, men man är långt ifrån ensamma på
marknaden. Framförallt är det jättarna Google med sin Drive och till
viss del även Microsofts Onedrive (tidigare Skydrive) som används
flitigt.


Det är främst tre saker som
efterfrågas från en bra lagringstjänst för företaget. För det första:
central administration och betalning. Företaget betalar, och ska även ha
kontroll över vilka konton som finns och möjlighet att radera dem, till
exempel om en anställd slutar.


För det andra behövs bra delnings- och samarbetsfunktioner. Även versionshistorik för dokument kan vara av intresse för en del användare.

För det tredje är god säkerhet en viktig punkt. Dels att data hanteras
säkert med god kryptering och säker inloggning, dels att
driftssäkerheten på tjänstens datacenter är hög.

 

Har vi missat din favorit?

Här har vi valt ut tio tjänster som vill bli din säkra och funktionella
lösning för molnlagring på företaget. Vi har tagit med både välkända
jättar, lokala uppstickare och välkända leverantörer inom närliggande
branscher som nu vänder blicken mot lagring. Men det här är bara ett
axplock, i en bransch där nya aktörer dyker upp varenda månad – hör
gärna av er med tips om ni har en favorit som vi missat.



Till att börja med bör vi nämna att det mest uppenbara
alternativet till privat Dropbox är … Dropbox. Leverantören har en ”for
Business”-variant som tillgodoser flertalet av de krav ett företag kan
ställa på sin molnlagring.


Tjänsten har versionshantering,
256-bitars aes-kryptering, möjlighet till tvåstegsverifikation vid
inloggning och koppling till Active Directory. Nyligen lades också en
fjärraderingsfunktion till, som gör att data på konton tillhörande
försvunna datorer eller före detta anställda kan raderas säkert.


Dropbox satsar på volym, med ”så
mycket du behöver” angett i prislistan. I själva verket startar
lagringsytan på 1 000 gigabyte. Lagringen sker huvudsakligen på Amazon
S3, men spegling kan förekomma till andra datacenter.
Business-abonnemang betalas månadsvis eller årsvis, med en viss rabatt
om man väljer betalning per år. Business-konton går att teckna för
arbetsgrupper på fem eller fler.


Licenstyp: Månads- eller årsabonnemang.

Plattformsstöd, synkning: Windows,  OS X 10.4 eller nyare, Linux, Android, IOS, Symbian, Blackberry OS, Meego.

Lagring: Från 1 000 gigabyte.

Utgångspris, cirka: 95 kronor per användare och månad. 5 100 kronor per år för fem användare.

Kontakt: www.dropbox.com/business




 


Google Apps for Business

google drive


Dropbox må vara den mest välkända molnlagringtjänsten,
men Google är de som troligen har flest registrerade användare. Ett
Google-konto, som du får med en Android-mobil eller en Gmail-adress
kommer med lagringstjänsten Google Drive på köpet, och en bunt andra
molntjänster, kalender, molnbaserat Office med mera. För
företagsanvändning heter samma tjänst Google Apps for Business, och
innehåller även bland annat intranätverktyg, cms (content management
system) för webbsajter och utökad e-postarkivering.


Tjänsten har central administration
och fakturering. Själva Drive-delen i Apps for Business ger varje
användare 30 gigabyte, därefter går det att köpa till upp till 16
terabyte per användare. Google driver egna datacenter i USA, Europa och
Asien, men var just dina data lagras framgår ej.


Man erbjuder tvåstegsinloggning och https, men ingen permanent kryptering av innehållet. Det finns det dock tredjepartslösningar för.


Licenstyp: Månads- eller årsabonnemang.

Plattformsstöd, synkning: Microsoft Windows, OS X, Chrome OS, Android, IOS. Lagring: Från 30 gigabyte per användare.

Utgångspris, cirka: 35 kronor per användare och månad. 3 500 kronor per användare och år.

Kontakt: www.google.se/Apps/Business


 
Microsoft Onedrive for Business onedrive


Precis som Google Drive är Microsoft Onedrive, tidigare
kallat Skydrive, ingenting man köper tillgång till löst. Det ingår för
privatpersoner i Microsoft-konto tillsammans med mejl, molnbaserat
Office med mera. För företag är det en integrerad del av Office 365
eller Sharepoint Server 2013.


Planer på fristående tjänst finns
men är inte satta i verket ännu. Onedrive kan lagra till Microsofts
moln, eller om man har Sharepoint-server internt, till den lokala
lagringsresursen.


Synkning mot lokal mapp är en
komponent i Microsoft Office, därmed innebär Onedrive med full
funktionalitet en månadskostnad på 87 kronor per person och månad för
småföretag (alltså billigaste Office 365-versionen med lokalt
installerat Office) eller 104 kronor för medelstora företag, och 174
kronor för Enterprise-abonnemang.


Lagringsvolymen på 1 terabyte per användare går inte att utöka.


Licenstyp: Månads- eller årsabonnemang.

Plattformsstöd, synkning: Microsoft Windows, OS X, Android, IOS, Windows Phone.

Lagring: Från 1 terabyte per användare.

Utgångspris, cirka: 87 kronor per användare och månad.

Kontakt: office.microsoft.com/sv-se/business





Box har erbjudit onlinelagring
sedan 2005, alltså längre än Dropbox, och det är inte ovanligt att de
även förväxlas med den senare och mer framgångsrika tjänsten.


Box erbjuder två företagsabonnemang,
Business och Enterprise IT. Här hittar vi funktioner som central
kontoadministration med aktivitetsloggar, Active Directory-integrering
och single sign-on.


Alla versioner av Box har dessutom
tvåsteginloggning, kryptering (256-bitars aes för lagrade filer och ssl
för filöverföring), delning och samarbetsfunktioner med detaljerad
åtkomstkontroll och versionshistorik för dokument.


Business-abonnemanget ger dig 1 000
gigabyte, men det kräver minst tre användare. Enterprise-abonnemanget
har valfri mängd användare, möjlighet att uppgradera lagringsutrymmet
och en mängd extra funktioner, till exempel utdelande av
administratörsfunktioner till fler användare, detaljerad statistik, och
tillgång till api för att skapa sina egna integreringar.


Licenstyp: Månadsabonnemang.

Plattformsstöd, synkning: Windows, OS X, Android, Blackberry, IOS, WebOS, Windows Phone.

Lagring: Från 1 000 gigabyte.

Utgångspris, cirka: 105 kronor per användare och månad för Business, 270 kronor per användare och månad för Enterprise.

Kontakt: www.box.com/business


 


Mozypro mozy


Mozy är mest känt
som en molnbaserad backuptjänst, men deras nyligen introducerade
direktsynkning och mobila åtkomst är också den kompetent. Den fungerar
precis som synkningen i en Dropbox eller Google Drive – du sparar lokalt
till en folder, som sedan automatsynkas till molnet. Även filer som
lagrats med Mozys traditionella backup-förfarande är åtkomliga från både
stationära och mobila enheter med samma kontoförfarande.


Mozy har två företagslösningar,
Mozypro och Mozyenterprise. I Mozypro är den största skillnaden jämfört
med privatanvändarversionen att man får dygnet runt-support och dessutom
ett admin-gränssnitt för central kontohantering.


I Enterprise-varianten får man även
tillgång till Active Directory-integrering, single sign-on och möjlighet
till implementeringshjälp i större organisationer. Någon möjlighet att
dela ut filer eller samarbeta finns dock inte.


Licenstyp: Månadsabonnemang, årsabonnemang.

Plattformsstöd, synkning: Windows, OS X, Android, IOS.

Lagring: 10–1 000 gigabyte per användare.

Utgångspris, cirka: 70 kronor per användare och månad.

Kontakt: mozy.ie/product/mozy/business









Sugarsync började som en tjänst för att synkronisera
foton mellan mobilen och datorn, men ersattes snart av en fullfjädrad
generell molnlagringstjänst. I grundabonnemang för business-användare
betalar man en fast summa för en liten arbetsgrupp på upp till tre
personer som fritt kan dela på ett fast utrymme på 1 000 gigabyte. Sedan
betalar man för tre extra användare och 1 000 gigabyte i taget. Har man
en större organisation där detta är opraktisk går det att köpa andra
kombinationer av antal användare och lagringsutrymme på offert.


Sugarsync for Business ger de flesta
grundläggande funktioner. Central kontohantering, backup med
versionshistorik, publik och privat delning, samarbete i delade foldrar
och fjärradering av filer.


Filer överförs krypterat med tls och
lagras krypterat med 256-bit­ars aes. Sugarsync har ett api som
utvecklare kan använda för att skapa egen integrering och appar till
tjänsten med.


Licenstyp: Månadsabonnemang.

Plattformsstöd, synkning: Windows, OS X, Android, IOS.

Lagring: Från 1 000 gigabyte för tre användare.

Utgångspris, cirka: 350 kronor per tre användare per månad.

Kontakt: www.sugarsync.com/business




EMC, företaget bakom
Syncplicity kallar det kort och gott ”Dropbox for the enterprise”, och
lägger fokus på bland annat säkerhet och delningsfunktionalitet.
Produkten Syncplicity Enterprise riktas till större organisationer, men
EMC har även en privat och en Business-lösning för små till medelstora
företag. Både Business- och Enterprise-tjänsten stödjer Active Directory
och single sign-on, har fullt skalbar lagringsplats, 256-bitars
aes-kryptering och tvåstegsinloggning.


Tillsammans med partnern Good
Dynamics erbjuder man även integrering med mobil fjärrhantering, så att
filer som synkats ut till telefoner och surfplattor kan raderas om de
hamnar i fel händer.


Den största skillnaden mellan
Business- och Enterprise-tjänsterna är att den senare ger mer direkt
support (på telefon i stället för via mejl) och att den tillåter för
koppling till funktionen Storagevault, som ger it-avdelningen kontroll
över var data är lagrade – i molnet eller på lokalt lagringssystem.


Licenstyp: Månadsabonnemang.

Plattformsstöd, synkning: Windows, OS X, Android, IOS (ej Iphone, men app är på gång).

Lagring: Från 50 gigabyte.

Utgångspris, cirka: 135 kronor per användare och månad.

Kontakt: www.syncplicity.com/solutions/?/products




F-secure har tagit sin
säkerhetskunskap och kombinerat med lagring i en ny produkt. Younited
släpptes för privatpersoner i vintras, och nu kommer också Younited for
Business. Deras synkningsapp är inte bara en diskret liten
bakgrundsfunktion som skyfflar filer, utan en fullfjädrad
dokumenthanterare som sorterar filer på metataggar.


En intressant funktion är att
Younited kan synka valfria mappar som en användare väljer. Programmet
kan också prata med till exempel Dropbox och indexera en användares
innehåll på Dropbox-kontot.  Ett av F-secures säljargument är att de har
servrar utanför USA och att förtaget opererar under EU-lagar. Därmed
ska man vara lite mer fri från NSA-spöket, heter det. Dessutom är
lagrade data väl krypterade och F-secures virusskydd och annan mjukvara
används för att hålla systemet säkert.


Younited for Business säljs endast
via F-secures återförsäljare. Den som kör F-secure för företagets
klientskydd kommer att kunna köpa och administrera lagring till sina
anställda i samma gränssnitt.



Licenstyp: Månadsabonnemang, årsabonnemang.

Plattformsstöd, synkning: Windows, OS X, Android, IOS.

Lagring: 5–500 gigabyte per användare.

Utgångspris, cirka: 35 kronor per användare och månad.

Kontakt: partners.younited.com/sv



Egnyte är bara delvis en molnlagringstjänst. Man
erbjuder en sådan, men den huvudsakliga funktionen är ett
synkroniserings- och åtkomstgränssnitt som företaget kan koppla till en
rad olika lagringslösningar – Egnytes egna, lagringsleverantörer som
till exempel Azure och Amazon S3, eller egen lokal lagring. Egnyte har
en kontohantering och delningsfunktion med möjlighet att dela in
användare i grupper och undergrupper och sätta detaljerade rättigheter.
Användarregistret kan synkas med Active Directory och ett flertal andra
identitetshanterare.


Förutom via synkning och
webbgränssnitt har Egnyte också åtkomst via ftp och dessutom integrering
med bland annat Salesforce, Google Docs och Microsoft Outlook. Det
finns tre alternativ: Office för upp till 24 användare, Business för
25–100 användare, och Enterprise för större företag. Om man väljer
Business får man Outlook-integrering och egen logga i webbgränssnittet.
Enterprise-kunder får dessutom admin-övervakning, AD-stöd och
Salesforce-koppling.


Licenstyp: Årsabonnemang

Plattformsstöd, synkning: Windows, OS X, Android, IOS, Windows Phone. Lagring: 1 terabyte (Office), 2 terabyte (Business), 3+ terabyte (Enterprise). Utgångspris, cirka:
50 kronor per användare och mån (Office), 100 kronor per användare och
månad (Business), cirka 130 kronor per användare och månad (Enterprise).

Kontakt: www.egnyte.com



Svenska Cloud Distribution AB
har en tjänst som heter Anchor med alla de funktioner som vi förväntar
oss, synkning till datorer och mobila enheter, fildelning, delade mappar
med gäståtkomst för uppladdning, och krypterad lagring och överföring –
närmare bestämt 448-bitars blowfish-kryptering. Man kan synka valfritt
antal mappar, och återställa raderade filer. Gränssnittet i både webb
och mobila appar går att få med företagets logga.


Tjänsten har även Active Directory
och organisationsstödsprogram, stöd för fjärradering, och rapporter och
användarstatistik för administratören.  I Anchor ingår i dagsläget inte
själva lagringen, utan man kopplar själv samman tjänsten med valfri egen
lagringslösning, lokalt, i datahall eller vissa molntjänster. Kompletta
tjänster kombinerade med lagring kommer under året från både Cloud
Distribution och andra återförsäljare som använder plattformen.


Licenstyp: Månadsabonnemang.

Plattformsstöd, synkning: Windows, OS X, Android, IOS.

Lagring: Skaffas separat.

Utgångspris, cirka: 75 kronor per användare och månad vid 50 användare, 40–50 kronor per användare och månad vid 500 användare.

Kontakt: cloud-distribution.se/products/anchor/







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar