torsdag 5 juni 2014

Så ska Amazon ta över Sverige - Computer Sweden

Så ska Amazon ta över Sverige - Computer Sweden



Nu etablerar Amazon en närvaro på den svenska molnmarknaden på
allvar. Vägen till framgång inleds med att locka de svenska företagen
att flytta perifera it-funktioner till Amazons moln.




Mindre företag vill ha samma funktionalitet som de stora, men de har
ingen möjlighet att investera i egen infrastruktur för till exempel
datalager", säger Amazons Carlos Conde.
Foto: Kristina Sahlén.


Under året har Amazon arbetat hårt
för att etablera företagets molnverksamhet Amazon Web Services, AWS, i
Sverige. Globalt är AWS en stor dominant på molnmarknaden. Enligt
analysföretaget Gartner är AWS större än de 14 följande konkurrenterna
tillsammans vad gäller virtuell serverkraft i molnet.


På den svenska marknaden ser det annorlunda ut. Konkurrenter som Microsoft har hunnit etablera sig, medan Amazon upplevts som avlägset.


Nyckelaktiviteten för att växa i
Sverige är att nå vanliga små och medelstora företag. Mot det målet står
bilden av Amazon som en molnleverantör för startups, spelföretag,
gigantiska webbtjänster och stora globala företag.


Hur ska Amazon förändra den bilden och nå vanliga svenska företag?

– Det är den svåra frågan, säger Carlos Conde, chefsevangelist i Europa
för AWS, när Computer Sweden träffar honom på Amazons första stora event
i Sverige.


Ett påstående om att ”Amazon inte
har någon riktig konkurrens på molnmarknaden” besvarar han inte med det
förväntade mantrat om att man tar väldigt allvarligt på konkurrenterna. I
stället nämner han det rådande tankesättet om hur it ska skötas som den
största utmaningen.


Hur ska det tankesättet ändras? Vilken funktionalitet ska flytta till molnet först?

– Det är lämpligt att börja med uppgifter man måste utföra som inte ger
något direkt värde, som säkerhetskopiering, säger Carlos Conde.


Det handlar alltså om perifer,
kompletterande funktionalitet, ofta olika typer av datahantering. Nästa
steg är mer perifera applikationer. Typexemplet är att erbjuda kapacitet
för att köra applikationer för säsongsarbetare, genom att köra den
driften i molnet.


En annan kandidat är mer avancerade tillämpningar, som till exempel datalager.


– Mindre företag vill ha samma
funktionalitet som de stora, men de har ingen möjlighet att investera i
egen infrastruktur för till exempel datalager.


Sammanfattningen av den strategi som Carlos Conde föreslår är att flytta verksamhet till molnet stegvis.


Oavsett hur snabbt Amazon lyckas
etablera sig på den svenska marknaden sätter företagets satsning stor
press på konkurrenterna. Amazon konkurrerar inte minst med prispress.
Sedan lanseringen av AWS i mars 2006 har 43 prissänkningar genomförts,
vilket innebär drygt fem per år. Det är inte alltid Amazon som initierar
lägre priser, ibland blir företaget tvunget att besvara prissänkningar
från konkurrenter som Google. Men varje gång Amazon initierar
prissänkningar drar företaget åt tumskruvarna på konkurrenterna.



”Vårt företags kärnverksamhet är inte att bygga serverhallar”

Hallå där, Jens Jakobsen,
utvecklingschef på HMS Industrial Networks som säljer nätverksprodukter
och erbjuder fjärrstyrning och övervakning av dem som tjänst. Vad är det ni kör på Amazon Web Services?

– Det är en tjänst som heter
Netbiter Remote Access. Den ger möjligheten att övervaka och
administrera utrustning på webben. Vi lanserade tjänsten 2 april och kör
den i Amazons moln. Det har fungerat bra.

Varför valde ni att köra tjänsten på Amazon och inte på egna servrar?

– Det är inte vår kärnverksamhet att bygga serverhallar. Dessutom är
prestandakraven höga, med Amazon kan vi enkelt ha servrar nära kunder i
länder som Kina och Japan.

Blir det billigare i molnet?

– Ja, men det är inte huvudskälet att köra i molnet. Skalbarhet är en viktigare faktor.

Vilken utmaning har varit den största för att komma i gång i molnet?

– Att säkra kompetensen. Vi har tagit hjälp av konsultföretaget Jayway.

Vad är nästa steg i satsningen?

– Att köra hela tjänsten för fjärradministration och övervakning i
molnet. Nu diskuterar vi med kunder om hur de ställer sig till att
servrarna finns i molnet. De vill veta exakt hur vi kör tjänsten. Ibland
finns det juridiska frågor, till exempel att servrarna måste finnas i
samma land som utrustningen som ska administreras.

Vad tror du om utvecklingen på sikt?

– På några års sikt kommer mer att köras i molnet. Vi tittar på
lösningar med privata moln som kan finnas hos stora kunder eller hos
tjänsteleverantörer.

Peter Fuchs är Nordenchef på Amazon Web Services.

Foto: Joakim Arstad Djurberg.


Det är främst med hjälp av partner som Amazon Web Services ska nå svenska företag. Det säger Nordenchefen Peter Fuchs.


Vid årsskiftet öppnade Amazon Web Services sitt nordiska kontor i Stockholm. Enligt Peter Fuchs är det inte fullbemannat än.


– De första supportfunktionerna börjar komma på plats och en partneransvarig är på gång. Vi vill skala upp vår affär med hjälp av partner.


Under eventet AWS Summit i Stockholm
trycker företaget hårt på Amazon Partner Network. Existerande partner
visas upp och potentiella partner som vill sälja Amazons tjänster får
anmäla sitt intresse.


En typisk kund som använder Amazons
molntjänster är vanligen ett relativt nystartat bolag, som inte har
några gamla system att släpa på. Men bolaget har i allt högre grad
lyckats attrahera nya kunder. Bland större svenska kunder finns
Ericsson, Sony Mobile och Postnord.


– Vi ser att större företag tar till
sig molntjänster i allt högre grad. 900 personer dyker inte upp här av
en slump. Det blir fler och fler kostymer, så det är svårt att veta hur
man ska klä sig, säger han om skillnaden på nya och gamla kunder.


– Tjänsterna är så öppna och
flexibla att det fungerar för alla. Vi har ett standardiserat
molnerbjudande, och det är ingen skillnad om det handlar om en privat
blogg eller om det är Nokia eller Ericsson som är kund. Det är samma
kvalitet och samma pris.


Hur ser målsättningen ut i Sverige?

– Första steget är att öppna kontoret och komma närmare kunderna och få
kundbasen att växa. Nu har vi folk på plats och då vet vi att tillväxten
kommer att fortsätta.


På frågan om vilka han ser som
huvudkonkurrent på den svenska marknaden svarar Peter Fuchs att bolaget
har en lång historia av att inte diskutera sina konkurrenter, och han
återkommer vid flera tillfällen till favoritbegreppet tco, total cost of
ownership, som han gärna predikar för samtliga kunder.


– Många företag gör inte en tco
överhuvudtaget. Som vi ser det är pris per gigabyte inte det bästa
mätvärdet, utan det handlar om att titta på den totala kostnaden. Vi
vill inte jämföra äpplen och äpplen, men alla som tittar kan se att vi
är ett billigt alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar