fredag 20 juni 2014

Tre saker vi (typ) gillar med Amazons mobil - Internetworld

Tre saker vi (typ) gillar med Amazons mobil - Internetworld



Från och med 25 juli kan amerikaner beställa Amazons egen
smartphone Fire. Igår natt presenterade företaget sin nyaste satsning -
så ambitiös att den är läskig.




Amazon gör en Apple, fast åt andra
hållet och hoppas på kunder som köper både tekniken – alltså telefonen –
och innehållet, alltså tjänster som appar, e-böcker och filmer via
företaget. Om någon kan genomföra det så är det jätten Amazon, som redan
har ett enormt utbud och ett järngrepp om marknaden.


Fire phones

Amazons nya telefon Fire.


Här följer tre saker som jag tycker är extra spännnade från gårdagens demonstration av Fire:


1. Firefly


Programmet Firefly är som
musikigenkänningstjänsten Shazam på steroider. Det kan inte bara
identifiera låtarna du lyssnar på eller tv-serierna du följer. Firefly
kan utläsa text för att identifiera böcker och tidingar som du håller
framför telefonens skärm, men också föremål som husgeråd och dvd-boxar.
När programmet identifierat något som finns i Amazons utbud kan du
beställa det eller lägga till det i din önskelista, så att dina vänner
som ska köpa presenter åt dig vet vad du vill ha. (Om vännerna handlar
via Amazon, men det gör de förstås). Har din kompis en fin salladskål?
Bara att scanna av och hitta en likadan själv.


Relaterat: Inget stoppar giganten Alibaba


2. Dynamic Perspective


Dynamic Perspective är ett försök
att skapa en 3d-effekt på en liten skärm, utan 3d-glasögon. Just den här
funktionen är svår att recensera, eftersom jag bara sett den
demonstrerad via vanlig 2d-skärm. Men, om Amazon faktiskt lyckats med
ett perspektiv som ser ut att ha djup på riktigt, och inte bara påminna
om 90-talsleksaken Viewmaster så höjer de kvaliteten på smartphones som
spelplattform rejält.


3. Mayday


Som en del i abonnemanget kan
användare få tillgång till kundtjänsten Mayday dygnet runt. Mayday
servar med att avhjälpa fel eller förklara hur telefonen fungerar. I sin
demonstrationsvideo visar Amazon hur kundtjänsten kan styra telefonen
åt en användare, eller rita på personens skärm (typ en pil mot knappen
hen ska trycka på). Så pedagogiskt att den mest teknikfientlige
seniormobilsanvändande surkarten kommer att känna sig väl omhändertagen
och lotsad till rätt funktion av Amazons trygga hand.


Tidigare i veckan spanade jag om att Amazon blivit en koloss,
så stor att företaget inte behöver bry sig om att behandla kunder eller
leverantörer bra. Men Fire-kunderna får onekligen fantastisk
service. Det här öppnar ju för en ännu mer dominerande ställning, men å
andra sidan om det funkar bra så gillar jag det. Typ.


Är Fire tillräckligt bra kan vi
alltså, spela, konsumera kultur, ringa och köpa det mesta vi blir sugna
på via Amazons olika tjänster. Leveransen kommer direkt, snart med en
drönare nära dig. Känns det läskigt? Kanske det. Men så länge Amazon är
bäst och smidigast för det konsumenterna vill ha kommer företaget
fortsätta att vinna mark. 



Missa inte nya Internetworldpodden - allt om veckans stora nätsnackisar. Lyssna på veckans avsnitt här:





Prenumerera på podden! Du hittar oss i iTunes och på Libsyn 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar