tisdag 24 juni 2014

Vem vinner på det kreativa molnet? - TechWorld

Vem vinner på det kreativa molnet? - TechWorld



Adobe vill helst att du glömmer dvd:erna - nu är det
prenumerationstjänsten Creative Cloud som gäller. Men vem tjänar
egentligen på den nya betalningsmodellen? Svenska kunder verkar
positiva, men många är ännu tveksamma.








Adobe kör nu ut molnversionen av
sina program med allra högsta växeln. Allt ska ligga i molnet. Inga fler
traditionella programsviter på dvd-skiva kommer att tas fram. För den
tveksamme kunden finns än så länge utvägen att köpa CS6-utgåvan som
lanserades för ett drygt år sedan. Men du får leta länge på Adobes
webbplats innan du hittar den möjligheten, den är väl undangömd.
I stället är det Creative Cloud, Adobes molnlösning, som skyltas upp
stort.

Adobe Acrobat och Elements-programmen ligger än så länge kvar som
köpeprogram, men i princip alla andra program finns att hyra månads-
eller årsvis.


Adobe har oväntat snabbt nått stora framgångar med det nya konceptet. Man har på ett år fått en halv miljon användare i världen.



Mariah Andén, Adobe.


– Och Norden ligger i framkant, säger Mariah Andén, nordisk marknadschef för Digital Media hos Adobe.


– Vi gissade på 10 procent, men våra förväntningar har överträffats. Det går mycket snabbt. Det är fascinerande.


Mariah Andén vill inte avslöja några
exakta siffror för Sverige eller Norden. 20 procent av Creative
Cloud-kunderna är nya, resterande köper uppgraderingar.


11 400 per program

Om man som litet före­tag behöver ett par Adobe-program (i exemplet
Photoshop och Dreamweaver) kostar det drygt 11400 kronor att köpa en
licens av vardera. Hyr man i molnet kostar två enstaka program 4464
kr/år, vilket nästan är lika mycket som det kostar att prenumerera på
hela Creative Cloud för 5 520 kronor per år.


Molnsviten omfattar en stor mängd
program, närmast att jämföras med Creative Suite Master Collection, som
kostar 27 454 kronor för ett exemplar. Det kan alltså ge ett stort
mervärde för ett litet företag att få en mängd extraprogram på köpet,
men självklart beror allt på hur ofta man vill uppgradera.



Stora pengar att tjäna



Ett lite större företag som tidigare
skulle ha köpt 10 licenser av Photoshop, 2 av Dreamweaver och 5 av
Indesign för dryga 81 000 kronor (eller hela Master Collection för
274 540 kronor) kan välja 10 licenser av Creative Cloud för team för en
årskostnad av 91 512 kr. Här kan man alltså tjäna på att bara köpa in
det eller de program man verkligen behöver, förutsatt att man inte har
behov att hela tiden hålla sig uppdaterad med det senaste.


Ett stort företag kan tjäna mycket
per år på att välja Creative Cloud – förutsatt att man jämför med att
köpa in motsvarande antal licenser av Master Collection. Nöjer man sig
med enstaka program blir bilden givetvis annorlunda.


Större företag ser också riskerna med molnlagring, men Adobe framhåller att denna funktion går att stänga av för de företag som inte vill ha den.




Minna Carlsson, Sandvik IT.
Minna Carlsson, kommunikationschef på Sandvik IT, berättar att Sandvik
har en hybridstrategi med en blandning av lokal lagring och molnlösning.


– Grunden är att lösningar som inte
lagrar konfidentiell information passar bra i molnet. Lösningar med
konfidentiell information i dagsläget hanteras på ett traditionellt sätt
i datacenter, säger hon.



Både Mac och pc


En praktisk nyhet är att du i Creative Cloud kan ha en licens på två
datorer, och den ena datorn kan vara en Mac och den andra en pc. För de
traditionella licenserna köper du programvaran till ett visst
operativsystem som du sedan kan ha på två datorer, dock av samma typ.
Det här kan ju vara smidigt om du till exempel kör Mac på jobbet men pc
hemma, eller behöver testa något på bägge plattformarna.


Arne Wahlström, utbildare på bland annat Adobe-program, är positiv till Creative Cloud.



Arne Wahlström, utbildare.



– Jag körde igång Creative Cloud
redan förra sommaren och tycker det funkar alldeles lysande. Oerhört
mycket enklare än att hålla på och trassla med dvd:er. Allting har
funkat klockrent. Jag har en Powerbook som dator, kör Mac OS normalt,
men har även några av programmen i en virtuell Windows för att hålla
koll på den miljön för utbildningssyften.


Kreativa mer mogna

Företag i den kreativa branschen har en högre mognadsgrad när det gäller
att anamma Adobes produkter än företag i andra sektorer.


– Vi har inte utvärderat denna fråga
och vad det skulle innebära för Scania än så länge, och har därför
svårt att uttala oss, säger Elisabeth Borgstedt på Scania IT.




Joakim Hedestedt, Dustin.
Även återförsäljarna vittnar om en viss försiktighet, men också om nyfikenhet.


– Det är hyfsat många som gärna
provar en eller två Creative Cloud-licenser just nu. De vill se hur det
funkar, säger Joakim Hedestedt, licenssäljare på Dustin.




Små enmansföretag fattar beslut lite
snabbare och ser fördelarna tydligare. Ett exempel är Isabelle
Hesselberg, frilansfotograf som främst använder Photoshop, Bridge och
Adobe Acrobat, men ibland även Indesign.


– Jag har haft det sedan i höst­as
och tycker det funkar väldigt bra. Jag gick över när jag skulle
uppgradera från CS 5 till CS 6. Det kändes som en modern lösning, säger
hon.


Hon gillar att man får uppdateringar
fortlöpande, att man sprider kostnaden över tiden och att det går att
flytta runt programmen till flera datorer.




Isabelle Hesselberg, fotograf.
– Nackdelar är väl att man inte vet hur det kommer bli i framtiden, prismässigt till exempel, säger Isabelle Hessel­berg.


Det blir intressant att följa
fortsättningen på denna benhårt fokuserade satsning från Adobe. Kommer
fler företag att haka på de kreativa spjutspetsföretagens beslut att
hoppa på tåget? Eller känner man oro och ser mer till nackdelarna med
att gå över till en helt prenumerationsbaserad lösning?


Kan ge andra chans

Kanske kommer Adobes utspel ge uppstickare en chans att bända sig in hos
Adobe-kunderna. Corel har till exempel i skrivande stund ett erbjudande
om uppgradering till befintliga Adobe-kunder där man har valt att låta
kunderna välja själva mellan programboxar, nedladdning eller att
prenumerera på en liknande molnlösning som den Adobe har.





Fördelar och nackdelar med Creative cloud

Fördelar:
  • Lägre instegskostnad.
  • Tillgång till alla program – man kan testa och lära sig nytt utan extra kostnad.
  • Stort utbildningsbibliotek ingår.
  • Vissa program finns endast i Creative Cloud.
  • Om man har ett kortare projekt kan man prenumerera bara den tidsperioden.
  • Man har alltid de senaste funktionerna.
  • Man kan ha licensen på två datorer, där den ena kan vara en Mac, den andra en pc.
  • Enklare att budgetera licenskostnaderna.
  • Enklare licenshantering för större eller geografiskt utspridda företag.


Nackdelar:
  • Osäkerhetskänsla: vad händer i framtiden med priserna?
  • Om man inte äger sina skivor har man inget kvar om man slutar
    prenumerera – om man köpt har man iallafall en gammal version att arbeta
    med.
  • Det kan vara svårt för befintliga kunder att se orsak att gå över
    från redan gjort köp till leasing, eftersom den gamla versionen ofta
    duger bra.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar