onsdag 10 december 2014

Fem integritetsfällor med Big data - Computer Sweden

Fem integritetsfällor med Big data - Computer Sweden



Big data kan driva affärerna mot smartare kampanjer och ökad
kundinteraktion. Samtidigt så måste företagen balansera på en lövtunn
lina mellan affärsnytta och integritetskränkningar.  




Flera svenska storföretag har redan
lämnat startgroparna och kör analyser av Big data i skarpt läge.
Handelsjättar som Coop och ICA har redan dragit igång projekt, liksom
flera tillverkande företag.


Insamlade och lagrade data kan ge
oerhörda affärsfördelar, men också medföra integritetsproblem. Varje
användare släpper dagligen ifrån sig tusentals datapunkter från olika
ställen och apparater i form av meddelanden, sajtinteraktioner och
aktiviteter som träning, inköp och restaurangbesök.


Organisationen Epic och
integritetsexperten Rebecca Herold, som är vd för rådgivningsföretaget
The Privacy Professor har släppt ett antal riktlinjer för
integritetsskydd från företagens sida. Dessa innefattar:


1. Diskriminering


Enligt Epic skapar den ökande
användningen av prediktiva analyser i offentlig och privat sektor nya
förutsättningar att ha koll på exempelvis privatpersoners
kreditkortsinnehav och deras yrkesstatus. Prediktiva analyser kan
framför allt ha en negativ påverkan på medborgarnas rätt till ett
privatliv. Men det öppnar också för olika typer av diskriminering på
vaga grunder.


– Big data öpppnar för diskriminerande beslut som fattas på svag grund, säger Rebecka Herald, till IDG News.


Besluten kan omfatta allt från anställningar till befordringsbeslut.


2. Intrång  


Sony har drabbats hårt av
hackarintrång, men även Target och JP Morgan, liksom svenska Nordea. Den
direkta skadan av attackerna förvärras ofta av ett försämrat rykte, som
inte bara drabbar den enskilda aktören, utan kan slå mot hela branscher
i form av minskad tillit.


Ett klassiskt exempel är den gravida
kvinna som fick marknadserbjudanden innan hon hade berättat om sitt
havandeskap för den övriga familjen. Samma sak kan ske när det gäller
sexuella preferenser eller sjukdomar, som cancer.


3. Anonymitetsproblem  


Begreppet anonymitet måste tas med
en nypa salt i en väg av Big data. Även om data är anonymiserade, så går
det att samköra olika datauppsättningar och få fram individuella
profiler. Därför måste man på förhand bestämma sig för att vissa
egenskaper kanske måste raderas, för att skydda anonymitet.


Annars kan mänskliga individer identifieras vid samkörning av data som inte innehåller några namn.


4. Storebrorssamhälle  


Medborgare i de flesta länder hamnar
i allt fler databaser. Polisiära register kan innehålla personligt
identifierbar information, inklusive namn, inklusive alias, liksom
uppgifter om etnisk tillhörighet, kön, sexuell orientering, liksom
födelseort- och datum, Men informationen kan även avse passnummer,
adresser, fotografier, fingeravtryck, samt finansiell information
avseende bankkonton, och annat.


5. Datahandel  


Mängder av företag samlar in och
säljer konsumentprofiler. En del, som de större sociala nätverken, har
användarvillkor som måste accepteras. Andra företag agerar på ett sätt
som inte är i enlighet med lagar och regler. Informationshandlarna tar
sällan ansvar för att data är korrekta eller för vad dessa används till.
Big data kan ofta innehålla felaktig information eller bygga på
datamodeller som inte stämmer på individnivå.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar