Tvärstopp. Det första jag
skulle betala var parkeringen på Bromma Flygplats när jag återvände till
Stockholm efter föreläsningen i Växjö. Parkeringsautomaterna
accepterade endast Visa och Mastercard. Det var inte särskilt
förvånansvärt, jag hade förutspått att färdmedel och transporter skulle
vara svårast att betala med mobilen. Denna trend fortsatte veckan ut.
När jag tankade fanns så klart inget alternativ för att betala med
mobilen och eftersom SL kräver att man laddar sitt kort i en automat
efter att man betalat det i mobilen känns det knappast mobilanpassat.
Dessutom saknar automaterna möjlighet att betala med mobilen.





Annelie Näs på Webbdagarna i Växjö.


Arlanda Express var den enda typ av
färdmedel som utan problem gick att betala i mobilen. Lösningen låter
användaren betala med kort i mobilen och levererar senare biljetten via
sms. Lite underligt är dock att fälten i checkouten inte är
mobilanpassade och att man måste betala biljetten senast två timmar
innan avfärd, trots att sms:et kommer direkt. Ändå vann Arlanda Express
solklart kampen om mobilvänligheten i transportkategorin. En extra eloge
får de för den mobila landningssidan, som visar tid till avgång ”above
fold” (så att man inte behöver skrolla ned eller i sidled) när man
surfar in, vilket antagligen är vad de allra flesta letar efter.



Eftersom SEQR är den enda någorlunda etablerade tjänsten för att handla
med mobilen passade jag på att ladda ner den redan första kvällen för
att vara beredd. Anledningen till att jag inte hade använt den tidigare
är att de fakturerar inköpen månadsvis och om det är något jag avskyr så
är det fakturor via e-post. Men jag antog att det var ett måste för att
kunna klara av utmaningen, så jag skapade ett konto.




Annelie Näs är konsult inom
digitala kundupplevelser. När hon bestämde sig för att göra alla inköp
med hjälp av sin mobiltelefon stötte hon på en hel del utmaningar.




Dagen efter Webbdagarna åkte jag norrut och i Luleå fortsatte
utmaningarna med att handla med mobilen. Sammanfattningsvis går det åt
en hel del datatrafik för att klara av att handla med mobilen, eftersom
man oftast behöver ladda ner en app för varje köp. Efter en
shoppingrunda på Topstore, som inte helt oväntat bara accepterade kort,
besökte vi Max. Magen skrek och jag hade stora förhoppningar om att få
betala med mobilen. Sagt och gjort, jag laddade ner deras app. Men
besvikelsen var ett faktum: ingen lösning för att betala med mobilen.
Som plåster på såren fick jag i alla fall prova att använda en mobil
rabattkupong.



På lördagen bestämde jag och min sambo oss för att äntligen boka en resa
till Puerto Rico och efter lite googlande kom vi fram till att Delta
var bästa alternativet (flygtid kontra pris). Av någon outgrundlig
anledning laddade jag ner företagets app i stället för att prova deras
mobila sajt. Vet inte riktigt varför, men jag var väl lite inne på appar
efter alla försök att betala med mobilen. Hur som helst blev jag
väldigt imponerad över hur användarvänlig appen var, ända tills vi kom
till betalningssidan där man så klart bara kunde genomföra köpet om man
bodde i USA (#mobilefail). Nödlösningen blev att använda deras webbsida,
men där gick det inte heller att handla. Det slutade med en annan typ
av ”mobilt köp”, det vill säga ett 35 minuter långt samtal med
kundsupporten (jag hoppas verkligen att flygtiden blir lika kort som
utlovat, annars var det verkligen inte värt besväret).


Läs mer: Anneli Näs gästar Internetworldpodden


Eftersom jag kände till att SEQR har
avtal med en apotekskedja var förväntningarna höga när jag gick in på
Kronans Apotek i Piteå, men tyvärr var inte Kronan rätt val. Och när jag
kom tillbaka till Stockholm och gick till frisören lyckades jag inte
övertala henne att ta betalt via Swish. Tydligen har hon samma pris för
kortbetalningar som hon skulle ha för Swish, så hon såg inte riktigt
värdet i det. Det var intressanta fakta – vi som jobbar med små
e-handelssajter ser Swish som ett billigt, men för oss icke
användarvänligt, alternativ till kortbetalningar.



Jag var på resande fot större delen av veckan och hade inte direkt tid
att fokusera på julklappar och annat man köper på nätet, så det blev
bara ytterligare ett köp i mobilen. Även det blev en resa, en jobbresa
till Åbo. Då passade jag på att prova SAS app, som jag har hört mycket
gott om, och det gick faktiskt väldigt smärtfritt. Blev lite fundersam
när de inte frågade om CVC när man angav kortuppgifterna, men det fick
man ange i ett senare skede.



Det var inte förrän jag gick in på Espresso House i Göteborg sista dagen
på utmaningen som jag fick möjlighet att betala med mobilen. Där
krävdes det dock att jag hade fyllt på mitt Coffee Card med mitt
bankkort för att kunna använda den lösningen.



Hela veckan hann gå innan jag fick möjlighet att prova SEQR, eftersom
ingen butik jag besökte erbjöd den lösningen. Två veckor senare satt
utmaningen fortfarande lite kvar i blodet och häromdagen fick jag
äntligen prova SEQR. Även det gick extremt snabbt, vilket bidrog till en
bra kundupplevelse. Men jag önskar verkligen att de drog pengarna
direkt från kortet i stället för via en faktura, då hade jag fortsatt
använda lösningen. Tyvärr kommer jag nog inte att göra det nu, eftersom
det är för få som erbjuder lösningen för att det ska vara värt att hålla
koll på ännu en faktura.



Sammanfattningsvis: Det blev ovanligt lite ”e-handlande” denna vecka för
att vara mig, vilket gör att få mobila sajter finns med i rapporten.
Det beror mest på att jag reste mycket själv, så varken julklappar, nöje
eller mat inhandlades överhuvudtaget under veckan. Jag får helt enkelt
återkomma med ett inlägg om de bästa köpupplevelserna på mobila sajter.


Jag blev imponerad av både
snabbheten och enkelheten i att handla med mobilen där det fungerar. Jag
tror dock att vi har långt kvar att gå om inte Apple Pay eller Master
Pass från etablerade spelare slår igenom. Vi är heller inte direkt vana
att använda qr-koder och streckkoder för privat bruk, vilket också
sätter käppar i hjulet för till exempel SEQR.



När det kommer till att handla i mobilen är jag övertygad om att
kortbetalningar måste bort för att vi ska lyckas, men fram till dess
sparar jag mina kortuppgifter där det går för att åtminstone spara tid
vid nästa köp.