fredag 2 januari 2015

Vad är din önskning för 2015? - Computer Sweden

Vad är din önskning för 2015? - Computer Sweden



Computer Sweden frågade fem experter vad de helst ser fram emot under det kommande it-året.



Karin Nygårds, lärare och en av initiativtagarna till Teacherhack:

– Bred satsning på lärares digitala kompetens, och då menar jag
förståelse för hur den digitala världen fungerar, inte grundkurs i
appar. Minst hälften av Sveriges cirka 5 400 grundskolor ska undervisa i
förståelse av kod i någon form före årets slut. Och att skolverket tar
vår hackade läroplan och gör den till gällande dokument.


Torsten Håkansta, generaldirektör för E-hälsomyndigheten:

– Att vi har kommit en bra bit påväg med att definiera, och bestämma, vem som gör vad i e-hälsopusslet.


Johanna Kjellberg, cio på Grant Thornton:

– Mest av allt önskar jag mig att vi på Grant Thornton lyckas med att
realisera våra planer så att våra kollegor på våra 23 kontor märker att
vi gör skillnad. Det betyder att vi gör rätt saker. Sedan vore det kul
om vi dessutom hade riktigt roligt under tiden med många glada skratt.
Sist önskar jag mig lite mera tid så att vi bland annat kan jobba med
innovation och digitalisering, det är så enormt roligt.


Mårten Schultz, professor i civilrätt:

– Min önskan är att människor skaffar sig kunskap om sina rättigheter,
och säger ifrån och utkräver ansvar när deras rättigheter inte
respekteras. Internet kan göras till en bättre plats, en
stämningsansökan i taget.


Patrik Löwendahl, teknik- och innovationschef påkonsultföretaget Avanade:

– Att Microsoft lyckas med satsningen påöppen källkod. Det skulle
framför allt innebära att det går att använda Microsoftteknik på fler
operativsystem än Windows. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar