fredag 6 februari 2015

Det är dags för B2B-företagen att ta e-handel på allvar - Internetworld

Det är dags för B2B-företagen att ta e-handel på allvar - Internetworld



Det är märkligt att B2B-företagen, som började med elektronisk
handel flera decennier före B2C-företagen, nu sitter i baksätet. För den
största e-handelsrevolutionen kommer att ske mellan företag.




B2B-näthandeln är inte lika lätt att
följa som B2C-handeln. Den finns inom stora tillverkningsindustrier,
livsmedelshandeln och segment de flesta inte ens vet existerar. När
entreprenadmaskiner för några miljoner styck säljs på onlineaktioner är
det bara de närmast sörjande som bryr sig. Därför skriver journalister
som jag betydligt oftare om B2C-företag, trots att B2B-handeln omsätter
betydligt större summor.


När B2B-företagen fortfarande
förlitar sig på stora säljkårer, kataloger och telefoner arbetar
B2C-handlarna främst med att hitta kunder via Google, Facebook och
Programmatic. Jag pratade nyligen med en representant från ett stort
B2B-företag med 100 säljare i Sverige. Jag föreslog att de skulle göra
om fyra säljartjänster till en online-marknadsförare och en ordentlig
marknadsföringsbudget. Han såg inte övertygad ut.


Vi vet att Edi-handeln, elektronisk
handel som sker mellan företags affärssystem, står för en större del av
företagens omsättning (11 procent) än den webbaserade näthandeln (7
procent), enligt Statistiska Centralbyrån. Siffrorna antyder hur mycket
större B2B-handeln är i förhållande till B2C-handeln. Inom detaljhandeln
mot konsument står näthandeln bara för runt 6 procent av omsättningen.


Många B2B-webbutiker ser ut som om
de byggdes 1986 . Det är långt kvar till användarvänligheten hos de
stora konsumentsajterna. Lägg till laddtider som får oss att minnas
telefonmodemen. Dessutom brottas B2B-sajterna med problem att presentera
relevanta produkter för kunderna eftersom deras produktkataloger är
enorma.


Plattformsproblemen går att lösas
och kommer att lösas. Värre är oviljan att faktiskt locka till sig
kunderna med digital marknadsföring och låta företagare handla utan
personliga säljmöten. Om konsumenterna klarar av att handla både på
auktioner och till fastpriser på nätet. Varför ska inte
prisförhandlingar kunna ske mellan företag på nätet.




Inom finansvärlden används
algoritmer sedan länge för att köpa värdepapper. Jag har svårt att se
varför inte algoritmer skulle kunna handla insatsvaror till industrin.
När den revolutionen kommer måste B2B-företagen vara fullt
digitaliserade.


Det ser annorlunda ut i USA där
många B2B-företag är duktiga på digital kommunikation och är öppna för
att samla leads online. Modern annonsteknologi gör det fullt möjligt att
till låga priser hitta nålen i höstacken. Eller mera konkret de
tusentals människor som är intresserade av entreprenadmaskiner för
gruvor.


Om inte B2B-företagen utvecklar sin
elektroniska handel och sättet att hitta kunder så kommer nya aktörer
att göra det. Världen är disruptiv och det krävs mod att våga hänga med i
utvecklingen.


Läs mer: Här är de hetaste e-handelstrenderna i Japan 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar