söndag 22 mars 2015

Enkel information ska rädda sparpengarna - DN.SE

Enkel information ska rädda sparpengarna - DN.SE




Många pensionssparare har stött på det – rådgivare
som föreslår en flytt av sparandet till ett annat bolag med lockrop om
bättre avkastning.




Men informationen är svårgenomtränglig och spararen riskerar därför
att förlora på en flytt.

Nu vill Svensk Försäkring ändra på det.














Många pensionssparare har stött på det –
rådgivare som föreslår en flytt av sparandet till ett annat bolag med
lockrop om bättre avkastning.

Men informationen är svårgenomtränglig och
spararen riskerar därför att förlora på en flytt. Nu vill Svensk
Försäkring ändra på det.

Många pensionsförsäkringar, men långt
ifrån alla, går att flytta. Det görs också, inte sällan därför att
spararen har blivit uppmanad till det av en rådgivare eller av sin egen
bank.



Det kan vara en bra affär, men det kan
också vara en usel sådan. Har man till exempel en traditionell
försäkring som tecknades för 20 år sedan kan det finnas en garanterad
avkastning inbakad. De garantinivåer som gällde då är det inget bolag
som kan matcha i dag, varför en sparare bör tänka sig för både en och
två gånger innan han eller hon går med på en flytt.



Problemet
är att det är svårt för en vanlig kund att sätta sig in i villkoren för
en flytt. Den information som ges är skriven på fackspråk och den
skiljer sig åt från bolag till bolag. Dessutom har både lagstiftare och
myndigheter krav på omfattande informationsgivning, så omfattande att
knappt någon kund mäktar med att läsa allt.



Tillsammans med
Finansinspektionen har branschföreningen Svensk Försäkring tagit fram
ett enkelt faktablad som ska komplettera den obligatoriska informationen
och som ska hjälpa kunderna att förstå vad som sker vid en flytt.




Det handlar om att ge enkel och tydlig information till konsumenterna.
Det är inte kvantitet som de behöver utan kvalitet i informationen,
säger Johan Lundström, chefsjurist på Svensk Försäkring.



I
faktabladet ska spararen kunna läsa om det finns garantier och vad
flytten kostar. Här ska också finnas upplysningar om de årliga
avgifterna i kronor och när det gäller rörliga avgifter i procent, ska
faktabladet också ha exempel som översätter procenten till kronor.

Svensk Försäkring lät en grupp vanliga konsumenter läsa ett utkast till faktabladet och de hade ett antal synpunkter.


Det första var procenten; de vill att vi ska gå ifrån det. Folk vill ha
kostnaderna i kronor och det betyder att där det finns procentavgifter
måste bolaget ge ett exempel på vad procenten i ett visst fall innebär i
kronor, säger Johan Lundström.



– En andra synpunkt var att
språket ska vara "skrivet för mig", alltså ett språk som förstås av
alla. Och så ska informationen vara ännu enklare, tillägger han.



Resultat
blev det faktablad som nu är standardiserat och neutralt och som ska
gälla från och med 2016. Svensk Försäkring utfärdar den som en
rekommendation och deras rekommendationer brukar alla stora bolag följa.



Dessutom
är tanken att rekommendationen ska kompletteras med ett nytt
"jämförpris" för olika pensionsförsäkringar. En arbetsgrupp håller som
bäst på att behandla frågan och den ska lämna sin rapport i slutet av
april.

 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar