måndag 23 mars 2015

Xperia E4 - telefonen för en tusenlapp som räcker långt för de flesta anställda - Computer Sweden

Xperia E4 - telefonen för en tusenlapp som räcker långt för de flesta anställda - Computer Sweden



Sonys Xperia E4 hör till marknadens billigaste telefoner i sin
kategori och kan vara ett riktigt bra företagsalternativ. Men de
4g-sugna får ge sig till tåls lite till.




Sonys Xperia E4 ger mycket telefon för pengarna.

För företag som funderar på att förse sina anställda med mobiltelefoner
kan priset ha en avgörande betydelse. Ska man betala sex tusen kronor
per telefon eller kanske nöja sig med en modell för tusenlappen? Jag har
länge använt en Samsung Galaxy som tjänstetelefon och är knappast ensam
om det. Valet står numera ofta mellan en sådan eller en modell från
Apple. Galaxy är en alldeles utmärkt telefon men det stora problemet,
förutom priset, är batteritiden. Nu i april kommer Galaxy S6 som kostar
hiskeliga 7 000 kronor för 32 GB-versionen och jag skulle personligen
aldrig ge så mycket för en telefon.


Läs mer: Fackrepresentant tror Sony stänger i Lund


Nu har jag provkört Sonys Xperia E4
som kostar 990 kronor. Den har bara 8 GB internnminne så det första jag
gjorde var att stoppa in ett minneskort på 32 GB och ett sådant kan man
numera få för cirka 200 kronor.


Xperia E4 är givetvis en relativt
enkel bastelefon som skiljer sig en del från Sonys toppmodeller där man
vant sig vid att de ska vara både vattentäta och ha kameror i toppklass.
Men en sak som skiljer den här modellen från så många andra är
batteritiden och det är faktiskt en ganska viktig sak. Som läget är för
mig normalt brukar jag ständigt ha min Galaxy på laddning både hemma, i
bilen och på kontoret för om jag inte har det slockar telefonen
garanterat innan dagens slut. Så är det inte med Xperia E4 där man lugnt
kan ha både wifi, bluetooth och faktiskt även gps påslagen utan problem
hela dagen. Det är en enorm lättnad och något som nästan väger upp för
det faktum att Sonys nya telefon har låg skämupplösning och ganska enkel
kamera.


Men då kanske ska tilläggas att jag
som journalist ganska ofta har med mig en riktig systemkamera i väskan
och ofta går via datorn när jag ska lägga upp bilder på Facebook och
Instagram. Med Xperia E4 får man nöja sig med fem megapixel och de
stillbilder jag tar är inte de bästa. Däremot tycker jag faktiskt
videoklippen blir förvånansvärt bra eftersom kameran stöder
hd-inspelning med 1080p-upplösning.


Läs mer: Facket efter Dambergs Sony-besök: "Regeringen spelar en nyckelroll"


När det gäller skärmen ligger
upplösningen på 960x540 punkter, att jämföra med Galaxy S6 som klarar
hela 1440x2560 punkter. Jag måste dock säga att jag inte störs särskilt
mycket av den låga upplösningen och när man kommit upp i min ålder kan
det snarare kännas som en fördel att alla ikoner blivit större.


Rent prestandamässigt ligger E4 inte
så risigt till som man kan tro. På processorsidan har Sony i detta fall
valt att samarbeta med taiwanesiska Mediatek vars fyrkärniga processor
sköter det mesta i god takt. Sedan får man ha i åtanke att E4 inte har
stöd för 4g-näten vilket jag nog ser som det största problemet om Sony
ska kunna sälja in den här telefonen som företagsprodukt. Då är det
bättre att välja modell E4g som stöder 4g och kostar ett par hundra mer
och den modellen kommer redan nu i april.






Sonys telefon väger 144 gram, har en skärm på fem tum med
upplösning på 960x540 punkter och en kamera på måttliga fem megapixel.
Processorn är Mediateks MT6582 med fyra kärnor och priset på strax under
1 000 kronor.



Betyg 1–5

Storlek/form: 3

Användarvänlighet: 5

Prisvärdhet: 5

Funktioner: 4

Prestanda: 3

Medel: 4
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar